Hlavní obsah

Maloměšťáctví i oáza klidu. Proč se StarDance v Česku stalo třaskavé téma

Foto: Mikuláš Křepelka

Moderátor Marek Eben (vlevo) je už tradiční tváří StarDance.

Článek

Také letos patří StarDance mezi televizní zábavu, která diváky táhne. Taneční soutěž se od začátku svého tuzemského vysílání v roce 2006 stala hitem. Jak ale dopadá její srovnání s britským „originálem“? Fenomén StarDance rozebíráme s publicistkou Jindřiškou Bláhovou.

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • V čem ustrnul populární pořad StarDance a proč ho Jindriška Bláhová označuje za „naleštěné taneční“.
  • Co by si mohla Česká televize jako tvůrce vzít ze „zábavnějšího“ britského předobrazu.
  • Proč zábava typu StarDance podle Bláhové na Českou televizi patří, ale ne „za každou cenu“.

Dala by se označit za klasiku české televizní zábavy. Populární taneční soutěž StarDance už totiž táhne diváky k obrazovkám od roku 2006. Od té doby se s výzvou ukázat na parketu své taneční schopnosti a získat si tak porotu v sále i lidi u televizí popasovaly desítky známých osobností –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ od sportovců přes herce a zpěváky až třeba po cukráře Josefa Maršálka.

Zároveň StarDance při svém pravidelném podzimním návratu do veřejného prostoru rozdmýchává debaty o tom, v čem spočívá úspěch pořadu. Nebo také o jak vkusný televizní obsah se vlastně jedná. Zkrátka StarDance budí emoce.

„Někdo to vnímá jako maloměšťáckou konzervativní zábavu a nechce s tím být nijak spojovaný. (…) A někdo to naopak vnímá jako příjemný výlet do nějaké zvláštní oázy klidu a harmonie,“ říká filmová kritička a redaktorka týdeníku Respekt Jindřiška Bláhová. V rozhovoru pro podcast 5:59 dodává, že u českého diváka mohou při pohledu na StarDance hrát roli i takové vjemy jako vzpomínky na taneční, která v mládí navštěvoval.

Foto: Dominika Kubištová, Seznam Zprávy

Publicistka Jindřiška Bláhová.

Minimálně pohledem čísel má soutěž vysílaná na České televizi příznivců dost. Loni si finálový večer naladilo více než 1,5 milionu diváků a celý ročník se svou průměrnou sledovaností zařadil na třetí příčku v historii pořadu. A také letos patří při sobotních večerech k tomu nejsledovanějšímu v programu televizí.

Novinářka Respektu tuto popularitu přičítá i obecné současné oblibě takzvané televize pohodlí –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ televizní tvorby, u které člověk nemusí řešit nic složitého, a místo toho se „zachumlá do audiovizuálně pohodlného“ obsahu na obrazovce. Pozoruhodný je ale prý ještě jiný rys. V době, kdy se konzumace filmů nebo pořadů často dělí napříč generacemi, totiž StarDance mnozí lidé sledují se svými blízkými. „Sbližuje rodiny v sobotní pohodě,“ podotýká publicistka.

„Konzervativní“ StarDance vs. britská předloha

StarDance vychází z původního formátu britské televize BBC s názvem Strictly Come Dancing, který momentálně na ostrovech běží ve svém dvaadvacátém vydání. A podle Jindřišky Bláhové, která ve Velké Británii v minulosti žila, vzájemné srovnání nedopadá pro tuzemské tvůrce zrovna lichotivě.

Britský pořad je z pohledu publicistky dynamičtější a zábavnější. „Je to velká show,“ říká s tím, že v jistých ohledech ale je daleko bulvárnější než česká verze. Mnohé prý vystihuje třeba to, že v jednom z listopadových dílů Strictly Come Dancing naživo zahrála skupina Pet Shop Boys. Podle Bláhové je přitom jen těžko představitelné, že by ve StarDance vystupoval typově podobný interpret.

U velkoleposti nebo většího důrazu na showbyznys ale rozdíly nekončí. Na britském televizním parketu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ nebo také v rakouském nebo italském vydání soutěže –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ už například tančily i stejnopohlavní páry. A liší se také taneční pojetí. „Tam (v britské verzi) jsou třeba segmenty moderního tance, kdy najednou diváci sledují progresivní a moderní tanec, který není jenom nějakou zábavou páru na parketu. Je to něco, co by možná v České televizi bylo osvěžující,“ říká publicistka.

Naopak StarDance označuje za „extrémně konzervativní“ formát, který je možné popsat jako „naleštěné taneční“. Podobně jako na vídeňských plesech tak divák sleduje velký luxus, honosnost a stává se součástí tradice. Celkové vyznění je tím podle Bláhové na hony vzdálené zmíněné modernosti britského pořadu. „U nás je to takové sedací. Všichni sedíme a tleskáme v rukavičkách,“ říká s tím, že i ČT by přitom měla posouvat hranice a nebát se otestovat, co divák snese: „Třeba (seriál) Most ukázal, že toho snese podstatně víc, než si Česká televize myslí.“

V podcastu 5:59 také uslyšíte, proč navzdory výhradám vůči současné podobě StarDance publicistka Bláhová nemá „zásadní problém“ s tím, aby takový zábavní pořad na obrazovkách veřejnoprávní televize zůstal. A také to, že podstatnou součástí oblíbenosti pořadu je prý potřeba něco sdílet. Poslechněte si v přehrávači v úvodu článku.

Editor a koeditor: Dominika Kubištová, Matěj Válek

Sound design: David Kaiser

Hudba: Martin Hůla

Zdroje audioukázek: StarDance - Česká televize, YouTube - BBC Strictly Come Dancing (@bbcstrictly)

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Doporučované