Článek
V posledních dnech se strhla debata kolem pražské firmy Brašnářství Tlustý a její komunikace na sociálních sítích. Podnik totiž před více než týdnem požádal své zákazníky o pomoc, aby firma odvrátila údajný bankrot. O den později se ale ukázalo, že společnosti insolvence nehrozí. Jakou roli v této kauze hrají sociální média?
Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte
- O co jde v kauze firmy Brašnářství Tlustý, o kterou se v současnosti zajímá i Česká obchodní inspekce.
- Proč se majitel firmy Ivan Petrův začal tvrdě opírat do médií.
- A jak se může podle reportéra SZ Byznys Jana Richtera celá kauza podepsat na budoucím renomé firmy.
Sociálními sítěmi stále hýbe kauza firmy Brašnářství Tlustý. Její současný majitel Ivan Petrův na facebook před týdnem umístil příspěvek s výzvou adresovanou jejím zákazníkům. Ve zkratce v něm napsal, že firma krachuje a prosil příznivce o objednávky. Lidé ho vyslyšeli a nakupovali kožené výrobky jako pásky, peněženky, ale třeba i kabelky, a to v tak velké míře, že e-shop firmy v jedné chvíli dokonce zkolaboval.
„Nabrali (Brašnářství Tlustý) zakázky v hodnotě měsíční práce,“ říká v podcastu 5:59 reportér SZ Byznys Jan Richter, který s majitelem podniku hovořil po telefonu.
Zákazníci podle něj firmě pomohli především proto, že k ní mají specifický vztah. Jde o takzvaný „love brand“, což v podstatě znamená, že lidé mají její výrobky rádi a bylo by jim líto, kdyby společnost z trhu zmizela. Reportér poukazuje i na velkou „fanouškovskou základnu“ na sociálních sítích, kde je firma velmi aktivní. Na Facebooku má přes 70 tisíc sledujících a na Instagramu více než 10 tisíc.
Problém a potenciální trhlinu ve vztahu firma-zákazník ale možná nastal v okamžiku, kdy se den po zveřejnění statusu Ivan Petrův pod profilem brašnářství rozhodl okomentovat jeden z příspěvků. Napsal totiž, že firma před krachem v žádném případě není.
„Ukázalo se, že to možná nebylo skutečně volání o pomoc, ale spíš snaha získat zakázky a možná se tak (Petrův) dopustil nekalé obchodní praktiky, jak říká Česká obchodní inspekce,“ poznamenává Richter.
Inspekce se i díky zhruba deseti podnětům od zákazníků touto kauzou začala zabývat. V případě, že dojde k závěru, že společnost opravdu používala nekalé obchodní praktiky, může firmě hrozit až pětimilionová pokuta. Zákazníci by navíc mohli odstoupit od již podepsaných smluv. To dosud mohou jen ti, kteří zboží zakoupili přes internet a to v klasické čtrnáctidenní lhůtě.
Hodná a zlá média
Ivan Petrův se v rozhovoru pro Seznam Zprávy už dříve hájil tím, že příspěvek o krachu byl „hluboce pravdivý“ a ten druhý, který ekonomickou situaci firmy vyvracel, podle něj pocházel „z hlubin facebookové bažiny“. Zároveň Petrův z toho, co se stalo, viní i média, která podle něj zničila léta jeho práce s budováním firmy.
Jan Richter ale svalování viny na média odmítá. „Na jednu stranu byl (Petrův) rád, že ta média vlastně pomohla rozšířit tu kampaň, takže získali spoustu zakázek (…), ale pak ta samá média vyhrabala jeho další status, kde to teda popírá, a najednou to je velká chyba médií,“ uvádí reportér Richter.
Některým novinářům by snad vyčetl jen jednu věc: Neověřili si, jak na tom Brašnářství Tlustý po finanční stránce doopravdy je a dali jen na tvrzení Ivana Petrůva. Příběh podle něj ale ukazuje i „sílu i nebezpečí sociálních sítí“.
Otázkou tak zůstává, jak se tato kauza podepíše na pověsti firmy a jejím dalším fungování. Podle marketingových expertů, se kterými Richter mluvil, se na celou kauzu dá nahlížet dvěma způsoby: V povědomí zákazníků by podnik mohl na dlouhý čas uváznout jako ten, který lže, nebo by naopak mohl těžit z úsloví „špatná reklama, taky reklama“.
„Protože se o něm pořád píše a mluví a i my o něm teď mluvíme, tak není asi známějšího brašnářství v České republice, než je Brašnářství Tlustý,“ doplňuje novinář.
Vesty pro Ukrajinu
V souvislosti s tímto příběhem se ale v posledním týdnu vyjevila ještě další záležitost, na kterou Brašnářství Tlustý nemůže být pyšné. Deník N upozornil, že si nezisková organizace Post Bellum před časem nechala z peněz z veřejné sbírky u této firmy ušít balistické vesty určené pro Ukrajinu. Pak ale zjistila, že jako organizátor humanitární sbírky ze zákona nemusí platit DPH a požádala tak firmu, aby jí peníze vrátila.
A zatímco ostatní firmy, s nimiž Post Bellum takto spolupracovalo, peníze vrátily, ty od Brašnářství Tlustý nepřišly. Prostředky mu totiž zadržel Finanční úřad na umoření dluhu. A majitel firmy Ivan Petrův teď tvrdí, že i přesto chce peníze organizaci Post Bellum vrátit.
„Jde o docela velké peníze – 320 tisíc korun. Tak je otázka, v jaké kondici ta firma je a jestli to vůbec může vrátit. Na druhou stranu, kdyby to teď vrátili, tak by se ukázalo, že v té špatné kondici asi úplně nejsou a zamotali by se do toho ještě víc,“ uzavírá reportér.
V podcastu 5:59 se také dozvíte o počátcích firmy Brašnářství Tlustý, nebo o tom, proč už ve firmě nepracuje její zakladatel Roman Tlustý. Poslechněte si v přehrávači v úvodu článku.
Editor a koeditor: Dominika Kubištová, Eduard Freisler
Sound design a hudba: Martin Hůla
Zdroje audioukázek: CNN Prima News, facebookový účet Brašnářství Tlustý
Podcast 5:59
Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.
Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.
Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.