Článek
Česká vláda, část Senátu a především automobilky mají výhrady k normě Euro 7, která by měla začít platit v roce 2025 a přísněji reguluje zplodiny vypouštěné auty. Automobilky varují před ekonomickými dopady normy, Evropská komise upozorňuje na vysoké emise z dopravy a nutnost inovací. Jak se v argumentech obou stran vyznat, probíráme s ekonomem Luborem Lacinou.
Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte
- Co by měla změnit plánovaná norma Euro 7?
- Proč proti normě brojí jak automobilové firmy, tak česká vláda?
- A v čem by její schválení mohlo být přínosem?
V Bruselu se opět vedou spory o normu Euro 7, která rozšiřuje stávající regulace a má mimo jiné snížit zplodiny oxidů dusíku a další emise produkované osobními i nákladními auty se spalovacími motory. Platit by měla začít už za dva roky.
Jednání o normě se navíc protlo s diskuzemi o plánovaném evropském zákazu prodeje nových osobních aut se spalovacími motory po roce 2035. A právě souběh těchto událostí je podle Lubora Laciny, profesora ekonomie z Mendelovy univerzity v Brně zabývajícího se Evropskou unií, jedním ze zdrojů sporů a kontroverzí.
Euro 7 se kromě emisí oxidu uhličitého snaží vypořádat i s vlivem dalších škodlivých plynů nebo prachových částic na ovzduší, prodlužuje limity plnění normy, srovnává podmínky pro auta s motory na benzin i na naftu a dopadá i na nákladní vozidla.
Podle některých politiků včetně českého ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jsou nároky nové regulace nerealistické. Lacina nicméně upozorňuje, že se Euro 7 od předcházejících norem výrazně neliší. „Je to skutečně evoluce, posunutí existujících norem, které se zabývaly primárně oxidem uhličitým jako hlavním skleníkovým plynem. Dělá trh férovějším,“ říká v podcastu 5:59.
Nechceme emisní normu EURO 7 a máme pro naši pozici silné spojence. Dnes jsem jednal ve Štrasburku se zástupci zemí, které mají také výhrady k návrhu této emisní normy.🇩🇪🇮🇹🇵🇱🇭🇺🇸🇰🇷🇴🇵🇹 Poslechněte si shrnutí dnešního dne.👇 pic.twitter.com/oZraDXndjd
— Martin Kupka (@makupka) March 13, 2023
Motivace k rozvoji
Evropská komise chce podle Laciny touto normou také dotlačit výrobce, aby začali více přemýšlet o posunu k alternativním pohonům, jako je elektřina nebo vodík. „Je to taková negativní motivace k rychlejšímu posunu a přípravě automobilového sektoru na rok 2035,“ vysvětluje.
Vývoj nových technologií zvyšuje náklady výrobců a může se projevit i na cenách nových aut. Bez tlaku evropských institucí by proto firmy neměly mnoho důvodů opouštět zavedené a tím i výnosnější postupy. A Evropa by tak podle Laciny mohla přijít o příležitost stát se předním vývozcem nových technologií do zbytku světa. „Kdyby byl ten proces řízený trhem bez tohoto typu regulací, šel by mnohem pomaleji,“ říká ekonom.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_w/koUc/lubor-lacina.jpeg?fl=cro,0,0,4000,2666%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Profesor ekonomie z Mendelovy univerzity v Brně Lubor Lacina.
Automobilky ale tvrdí, že vyžadované změny tak rychle udělat nedokážou a údajně by to pro ně mohlo být likvidační. Například člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn nedávno pro Českou televizi uvedl, že by kvůli normě museli přestat vyrábět menší modely aut a o práci by přišly tři tisíce lidí. Podobné argumenty zaznívají i od zástupců automobilek v Německu.
„Jsou placení, aby dělali lobbing proti legislativě, která je nutí k většímu technologickému pokroku, který je finančně náročný, bude zvyšovat náklady produkce automobilů a může způsobit růst ceny a následně pokles poptávky po standardním spalovacím a vznětovém motoru,“ vysvětluje Lacina.
Dýchat čistší vzduch
Euro 7 nepřispívá jen k boji s klimatickou krizí prostřednictvím omezování emisí skleníkových plynů, ale zavedení normy může být přínosné i pro lidi, kteří žijí ve městech a jejich zdraví trpí škodlivými emisemi dalších plynů a částic, které spalovací motory produkují a na něž se Euro 7 zaměřuje.
„Vždycky to bude střet jednotlivce, který by měl mít zájem na tom, aby žil v lepším prostředí, a obavy z omezení nebo zdražení individuální dopravy, kterou dnes většina lidí považuje za jednu z osobních svobod,“ připomíná expert.
V podcastu 5:59 se také dozvíte, které další evropské země se proti normě staví na odpor a jakou roli v celém sporu mohou hrát spalovací motory na takzvaná syntetická paliva, které by automobilky možná mohly vyrábět i po roce 2035. Poslechněte si celý díl v přehrávači na začátku článku.
Editor a koeditor: Matouš Hrdina, Dominika Kubištová
Sound design a hudba: Martin Hůla
Zdroje audioukázek: ČT24, Český rozhlas - Radiožurnál, TV NOVA
Podcast 5:59
Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.
Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.
Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.