Hlavní obsah

Motorkáři zasahují. Boj s nelegálními billboardy přinesl nečekanou epizodu

Foto: Facebook / Přidej se a strhni to

Problém s nelegálními billboardy přetrvává i po přijetí novely zákona o pozemních komunikacích.

Článek

Boj proti nelegálním reklamním billboardům se v Česku zatím příliš nedaří. Ve městech i kolem silnic jich, i přes letošní změnu legislativy, stále tisícovky zůstávají. Vedení Českých Budějovic teď ve svém tažení proti nelegální reklamě získalo nečekaného partnera –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ členy motorkářské komunity z klubu Hells Angels.

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • Jak se od nového roku změnily zákony, které výskyt billboardů upravují.
  • Čím je situace v Českých Budějovicích jiná oproti zbytku republiky.
  • Kdo za množstvím načerno postavených billboardů stojí.

Vedení Českých Budějovic původně ani netušilo, že firma H. A. B. 2000, která uspěla ve výběrovém řízení vypsaném radnicí, má právě takové pozadí –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ že patří pražské odnoži mezinárodního klubu, který sdružuje fanoušky životního stylu spojovaného se stroji Harley Davidson a předchází ho pověst tvrďáků, kteří se jen tak něčeho nezaleknou.

„Náměstek českobudějovické primátorky Michal Šebek z ODS mi řekl, že se do té práce nikdo nehrnul. Koneckonců z minulosti jsou známy i mnohé konflikty s vlastníky nelegálních reklamních tabulí,“ popisuje v podcastu 5:59 okolnosti tendru reportér Seznam Zpráv Jiří Pšenička, který dění v jihočeské metropoli sleduje.

Budějovický radní mu vylíčil i reakci vedení města na zjištění, co je vítězná firma zač. „Řekli jsme si, že když to bude fungovat a jestli se jich někdo zalekne a bude mít stažený vocas, nám to asi nevadí,“ uvedl náměstek Šebek. Později ho prý přesvědčil i profesionální přístup firmy, která si s sebou na noční odstraňování nelegálních billboardů vedle vybavení nezbytného k demontáži a odvozu reklamních ploch vzala i právníka.

Bez potyček, ale jen s poloviční úspěšností

Likvidace poutačů proběhla nakonec relativně v klidu, i když podle slov motorkářů přijela během noci dvě auta se zatmavenými skly a jejich pasažéři si dokumentovali, jak nelegální reklama mizí. Nedošlo ale k žádným fyzickým potyčkám, kterých se sám náměstek původně obával. Zato pak na město přišlo trestní oznámení.

A z celkem 31 tabulí, které českobudějovická radnice nechala odstranit, jich je 15 už zase zpátky. „Poutače se většinou posunuly jen o pár metrů dál, třeba z městského na krajský pozemek,“ dokládá reportér Pšenička, jak tuhý kořínek nelegální billboardy mají.

Foto: Seznam Zprávy

Reportér Seznam Zpráv Jiří Pšenička.

Při snaze získat vyjádření od Hells Angels přímo v jejich pražském sídle –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kam se také svážejí odstraněné nelegální billboardy –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ reportér Seznam Zpráv neuspěl. Nakonec se ale spojil s Davidem Kabelem, předsedou motorkářského spolku a zároveň jednatelem firmy H. A. B. 2000.

„Kabele mi řekl, že se s kolegy dohodl, že akci nijak komentovat nebudou, ale zároveň připustil, že by se na odstraňování billboardů mohli podílet i jinde než v Českých Budějovicích, pokud bude pro ně zakázka zajímavá,“ říká k tomu Pšenička.

Co se letos změnilo

  • Novela zákona o pozemních komunikacích, která vstoupila v platnost 1. ledna 2024, přenáší zodpovědnost za odstranění nelegální reklamy ze silničních správních úřadů na majitele nebo správce komunikace.
  • Billboard i za nových podmínek musí mít stavební povolení, které vydává příslušný stavební úřad.
  • Pokud leží v ochranném pásmu komunikace mimo souvisle zastavěné území, potřebuje také souhlas silničního správního úřadu. Pokud toto povolení nemá, přistupuje se k  jeho odstranění.
Foto: Nelegalnireklama.cz

Šíře silničního ochranného pásma, kde je třeba (pokud nejde o souvisle zastavěné území) k osazení billboardu získat speciální povolení od správního úřadu.

Jižní Čechy jsou podle novináře signifikantní i tím, že jde o domovský region skupiny Eurobillboard podnikatele Antona Fischera vyhlášené tím, že provozuje asi nejvíce nelegálních billboardů po celém Česku. Údajně jich je zhruba 300.

„Fischer má od soudu zákaz podnikání, byl dokonce odsouzen za vydírání. Používá vesměs schránkové firmy i tzv. bílé koně. A lidem, kteří se snaží proti jeho billboardům bojovat, často v minulosti i vyhrožoval,“ dodává Pšenička a připomíná i svědectví muže, který pro podnikatele sedm let pracoval. Podle něj je například běžnou praxí Fischera a jeho lidí instalovat na nelegální poutače GPS lokátory, aby se dozvěděli o snaze tyto billboardy odstranit.

Samotný Anton Fischer ve vyjádření pro Seznam Zprávy označil takové vykreslení svého byznysu za „nepravdivé informace“. Nově se Fischer rovněž ohradil proti postupu českobudějovické radnice a označil ho za „selektivní“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ což vedení města odmítá.

Problém nelegálních billboardů každopádně přetrvává i poté, co začátkem roku vstoupila v platnost novela zákona o pozemních komunikacích (viz infobox výše). Důvodů, proč to tak je, je podle reportéra více.

„Osobně podezírám i politiky, že to mnohým takto vyhovuje –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ že mohou získat pro své volební kampaně tabule levněji. Každopádně by podle mého názoru stačilo, kdyby si každý zadavatel reklamy ve smlouvě striktně vymínil, že ta reklama bude jen na řádně povolené ceduli, jinak za ni nezaplatí nebo bude požadovat peníze zpět,“ míní Jiří Pšenička.

V podcastu 5:59 se také dozvíte více o tom, jak chtějí v Českých Budějovicích v boji s nelegálními billboardy pokračovat a jak k tomuto problému přistupují v jiných krajích. Poslechněte si v přehrávači v úvodu článku.

Editor a koeditor: Matěj Válek, Pavel Vondra

Sound design: Ursula Sereghy

Hudba: Martin Hůla

Zdroje audioukázek: Seznam Zprávy, ČT24, Český rozhlas Střední Čechy, TN.cz

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast týmu Lenky Kabrhelové. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu nebo Threads.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Doporučované