Článek
Policie odložila takzvanou reklamní větev kauzy Čapí hnízdo týkající se podezření z daňových úniků. Reklamu si na farmě v neobvyklém rozsahu kupovaly firmy z koncernu Agrofert, který patří do svěřenských fondů předsedy hnutí ANO Andreje Babiše. Končí tak alespoň část problémů bývalého premiéra? A jaká je to vše zpráva o práci vyšetřovatelů?
Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte
- Podezření z daňových podvodů při zadávání reklamy na farmě Čapí hnízdo se poprvé objevilo v roce 2014. Tento týden policie vyšetřování odložila.
- Farmou v prvních letech fungování proteklo bezmála 300 milionů korun v reklamních zakázkách. Některé přišly ještě v době, kdy bylo Čapí hnízdo zčásti staveništěm.
- „Tady prostě něco nehraje,“ říká k velikosti reklamního plnění investigativní novinářka Sabina Slonková. Poukazuje třeba na to, že „masivní“ předvolební kampaň hnutí ANO stála v roce 2017 několikanásobně méně.
Farma Čapí hnízdo u středočeských Olbramovic je spojená hned s dvojicí podezření týkajících se koncernu Agrofert a expremiéra a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše.
Zatímco ale ve věci možného dotačního podvodu stane Babiš a jeho někdejší poradkyně Jana Nagyová v září před soudem, takzvanou reklamní větev policie na začátku týdne odložila.
Podle investigativní novinářky a šéfredaktorky serveru Neovlivní.cz Sabiny Slonkové je přitom rozhodnutí minimálně z části překvapivé. V bezpečnostních a justičních kruzích se prý delší dobu mluvilo o důvěře vyšetřovatelů v to, že se jim daňový únik podaří prokázat.
O co se kriminalisté vlastně zajímali?
Slonková vysvětluje, že příjmy z reklamy tvořily v době rozjezdu fungování Čapího hnízda, tedy zhruba na počátku minulého desetiletí, drtivou většinu z jeho výnosů – např. v roce 2011 to bylo 91 %. Nejméně 272 milionů korun přiteklo od firem z koncernu Agrofert, který Babiš dříve ovládal a později ho vložil do svěřenských fondů.
„(Reklama) byla v tak velkém objemu a tak nelogicky poskládaná, že to nedávalo smysl,“ říká novinářka a připomíná, že třeba kampaň hnutí ANO před volbami v roce 2017 stála necelých 85 milionů. A to tehdy byla republika „oblepená billboardy Andreje Babiše“.
‚Absolutní nesmysl‘
Podezření, že zakázky na reklamu byly fiktivní a že měly sloužit ke snížení daňového základu – a tím také daní odvedených státu – se poprvé objevilo v roce 2014. Tehdy do Prahy přišlo upozornění od německých úřadů, protože reklamu si v Čapím hnízdě objednala mimo jiné i jistá německá chemická společnost z koncernu Agrofert. Navíc v době, kdy farma ještě nebyla dokončená.
Agrofert jakékoliv pochybení odmítá a šéf hnutí ANO Babiš navíc dlouhodobě označuje vyšetřování kauz kolem Čapího hnízda za politicky motivovaná. Slonková však oponuje: „Pokud bychom říkali, že je tady nějaké spiknutí, tak bychom do něj museli zahrnout i německý berní úřad.“ A to je podle novinářky „absolutní nesmysl“.
Žádné „dalekosáhlé spiknutí“ ale Slonková nenachází ani v opačném směru – tedy jako důvod toho, proč vyšetřovatelé reklamní větev odložili. Za tím, že se některé případy spojené s Babišem nepodařilo dostat před soud, vidí spíše loajalitu lidí jmenovaných na klíčové posty za vlády dnes už bývalého premiéra. A také to, že si „nechtěli komplikovat život“ a „přidělávat potíže“.
Může vývoj případu zvrátit státní zástupce? Co o sporné reklamě uvedli hlavní účetní Čapího hnízda a nezávislý ekonomický expert? A jaký dopad mohou mít kauzy na Babišovy předpokládané prezidentské ambice? Podcast 5:59 si poslechněte v audiu v úvodu článku.
Editor a koeditor: Pavel Vondra, Matěj Válek
Sound design a hudba: Martin Hůla
Zdroje audioukázek: Český rozhlas Plus, ČT24, ČT24 - Otázky Václava Moravce, Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, YouTube - ANO
Podcast 5:59
Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.
Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.
Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.