Hlavní obsah

Menstruace, slovo které děsí i v roce 2024. Proč to tak je a co s tím?

Foto: Shutterstock.com

Ještě donedávna reklamy na menstruační pomůcky používaly modrou tekutinu. To už se změnilo.

Článek

Menstruace je téma, které je i v roce 2024, minimálně pro část české společnosti, stále tabu. A to i přesto, že ženy stráví menstruačním krvácením průměrně skoro sedm let života. Proč se ženy za krvácení stydí? Proč je normální dělat, že se mě menstruace netýká? A proč je snazší sehnat charitativní ošacení než hygienickou vložku?

Co v třetím díle podcastu MDŽ uslyštíte?

  • Jak s menstruačním tabu souvisí představa o zubaté vagíně.
  • Jak si musí v období periody poradit dívky a ženy, které nemají finance na menstruační pomůcky.
  • Proč návrh na menstruační vložky a tampony zdarma vždycky vzbudí rozbouřenou debatu - hlavně mezi muži.

Pro citlivější čtenáře uveďme, že slovo menstruace je v článku i podcastu MDŽ samotném používáno hojně, což, jak se ukazuje ze zkušeností autorek i hostek, vzbuzuje často nevoli. Právě to, jak o menstruaci mluvíme a jak ji nazýváme, přitom formuje i náš vztah k ní, připomíná spisovatelka, scénáristka a dramaturgyně Klára Vlasáková.

„Máme celou řadu nějakých výrazů, kterými se to snažíme jinak popsat. Některé jsou poměrně dehonestující a tvrdé, jako třeba krámy. Nebo ty, které se to naopak snaží trošku připudrovat, jako měsíčky,“ popisuje autorka úspěšné knihy Těla Klára Vlasáková.

To podle ní přispívá k tomu, že projevy ženského těla rámujeme jako něco, co bychom měly spíš skrývat. „O čem bychom se bavit neměli, anebo pokud ano, tak jenom nějakým kódovaným jazykem, kterému porozumí pár zasvěcených,“ dodává.

Irena Reifová, vysokoškolská pedagožka na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, socioložka, publicistka a druhá hostka podcastu MDŽ dodává, že skrývání menstruace může být vnímáno i jako byznys model, který dobře prodává.

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Moderátorky a hostky podcastu MDŽ. Zleva: Lenka Kabrhelová, Klára Vlasáková, Veronika Lehovcová Suchá, Irena Reifová.

„Menstruace je chápaná jako něco, co se má někam uzavřít, ať už to je nějaká chýše v tradičních kulturách, anebo vložka, kde se to, jak víme, všechno krásně srazí do úplně hygienického gelu,“ popisuje jednu z teorií toho, proč menstruační tabu stále přetrvává, Reifová. „Na tom stojí byznys se všemi menstruačními produkty, je to důležitý zdroj udržování rozsáhlého sektoru a týká se obrovského množství lidí,“ dodává pedagožka.

Kluci, co se nevrátili z fotbalu

Svůj díl na stálé stigmatizaci tématu menstruace má podle Kláry Vlasákové i to, že se o ní mužská část společnosti v pubertě příliš nedozví. Přidává také svoji zkušenost ze školních let, kdy v době, kdy se měly změny ženského těla ve škole probírat, rozdělila učitelka třídu na dvě skupiny. Holky mluvily o menstruaci a kluci šli hrát fotbal.

„Já mám třeba z těch diskuzí na sociálních sítích pocit, že se ti kluci, dneska muži, už z toho fotbalu nikdy nevrátili,“ popisuje Vlasáková. „Nepřišli a neřekli, hej, holky, tak jak to vypadá? O čem jste se bavily? Co teď jako řešíte? Oni pořád hrajou ten fotbal a vůbec nechápou, která bije.“

Plamenné diskuze na internetu vyvolává například téma možného přístupu k menstruačním pomůckám zdarma na školách nebo snížení jejich sazby DPH, která je momentálně v Česku 21 %, jedna z nejvyšších v Evropě.

Diskutující se pak domáhají například kondomů zdarma nebo bezplatného přístupu k paralenu. I oni ale pomůcky denní hygienické potřeby zdarma na pracovišti, na úřadech nebo ve školách mají, připomíná Vlasáková: „Toaletní papír a mýdlo. Málokdo z nás tráví svůj život tím, že si říká, proboha, zapomněl jsem si vzít toaletní papír a mýdlo. To bude ale průšvih. Zatímco když máte menstruaci a zapomenete si nějakou menstruační pomůcku, tak to opravdu problém je,“ popisuje.

A problém je to především pro ty ženy, které si menstruační pomůcky nemohou dovolit. Matky samoživitelky, ženy na ulici, školačky, které jsou odkázány na rodinnou ekonomickou situaci. Ty všechny jsou ohroženy menstruační chudobou.

Lucie Gregorová, spoluzakladatelka projektu Sola pomáhá

„Sola vznikla před třemi lety a naším hlavním cílem je, aby ženy, které mají hluboko do kapsy, zjednodušeně řečeno, nemusely při menstruaci ztrácet důstojnost. Začalo to s materiální pomocí a podporou, ale postupem času jsme zjistili, že menstruační chudoba má blízkou „ségru“, což je menstruační tabu, takže jsme začali pracovat i s tím. Otevírat to téma, bavit se o menstruaci.

Příběhů menstruační chudoby máme hodně. Jeden z těch, co mě nejvíc zaskočil, byl příběh ženy, která když byla na ulici, tak v největší nouzi na veřejných záchodech vybírala ty méně použité z použitých vložek. Ale to je velmi výjimečný příběh. Ty běžnější případy jsou nahrazování menstruačních potřeb hadry, látkou nebo se samozřejmě využívá toaletní papír. Je to řešení, i pokud ženy menstruace zaskočí nečekaně. Ale myslím si, že každá žena, která kdy menstruovala, ví, že toaletní papír je hodně nouzové řešení, které vydrží jen malou chvíli a pak následuje nějaká nehoda.

Víme od dívek na školách, kde menstruační potřeby velmi často dostupné nejsou, že toaletní papír používají. Tím, že ale za těch 45 minut nemůžou na záchod tolikrát, tak protečou a víc než na učení se soustředí na to, co bude následovat."

Menstruační chudoba s sebou kromě nekomfortních situací nese i zdravotní rizika. Ženy se snaží ušetřit a pomůcky používají déle, než by měly, což například v případě tamponů může vést k závažným zdravotním problémům, třeba syndromu toxického šoku.

Strašák skvrny a modrá krev

Zdrojem změny toho, jak budeme v budoucnu menstruaci vnímat, by podle Ireny Reifové mohla být i reklama na menstruační pomůcky, která se v minulosti většinou držela tří osvědčených schémat. Jedním je už zmíněné zatajování menstruace před okolím, dále její eufemizace, tedy používání modré tekutiny, která se vsákne. A nakonec je tady menstruace, která se kdykoliv může vymknout kontrole.

„To je ten druh reklam, který zobrazuje ženský život jako zkušenost, které vévodí strašák skvrny. Ženy jsou pronásledovány neustále tou strašlivou hrozbou, že se na jejich oblečení objeví skvrna, a dojde k protečení,“ popisuje ironicky Reifová a dodává, že už i tady dochází ke změnám, protože ve většině reklam už modrou tekutinu nahradila červená.

„Jistá naděje je v generační obměně a v nové citlivosti, kterou má i mladá generace mužů,“ popisuje Irena Reifová své zkušenosti z fakulty, kde učí. A pozitivní zkušenost spojenou s dostupností hygienických potřeb přidává i spisovatelka Klára Vlasáková. „Řada soukromých podniků, ale i institucí to dělá {pozn. red.: poskytuje ženám zdarma menstruační potřeby} , aniž by to bylo dotované, dělají to, protože mají porozumění k tomu, čím si řada žen prochází.“

Jak dopadla „menstruační anketa“ mezi lidmi v Praze na Andělu? Jak se s menstruačním tabu pojí mužský strach z kastrace? A bude rudá skvrna vždycky tabu? Poslechněte si celý podcast MDŽ v přehrávači na začátku článku.

Editorka: Barbora Sochorová

Hudba a sound design: Martin Hůla

Podcast MDŽ

Foto: Jakub Velička, Seznam Zprávy

Podcast MDŽ z dílny týmu 5:59.

MDŽ - zkratka, pod kterou si většina z nás představí hlavně Mezinárodní den žen, od teď ale i nový podcast Seznam Zpráv, kterým provází moderátorka a autorka Lenka Kabrhelová, spolu s šéfeditorkou Seznam Zpráv Veronikou Lehovcovou Suchou. V jejich podání je MDŽ mnohem variabilnější: Máme dost žen? Moc dobré ženy! Moc drží ženy, Mezi dobrými ženami. V podcastu MDŽ se totiž ke slovu dostávají hlavně ženy a probírají témata, která hýbou celou společností. Nebo možná nehýbou, ale měla by.

V prostoru, kterému verbálně a často i vizuálně dominují muži, kteří mluví a rozhodují o tématech, jež se týkají všech, si i ženy zaslouží, aby je společnost měla možnost slyšet, třeba v podcastu MDŽ.

MDŽ vychází v rámci podcastu 5:59. Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts a v dalších podcastových aplikacích. Podcast 5:59 můžete sledovat na síti X nebo na instagramu.

Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Doporučované