Článek
„Naprosto úděsná zpráva.“ I tak komentoval britský tisk informaci, že kreativní práva na příběhy o nejslavnějším filmovém špionovi Jamesi Bondovi definitivně přešla do amerických rukou. Mnozí fanoušci se teď obávají „popcornizace“ agenta 007, pokud se firma Amazon coby jejich nový majitel pustí do bezuzdného vytěžování této značky. Jak reálný takový scénář je, rozebíráme v podcastu 5:59 s filmovým expertem Václavem Rybářem.
Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte
- Jak Albert „Cubby“ Broccoli v 60. letech přivedl postavu Jamese Bonda ze špionážních románů Iana Fleminga poprvé na filmové plátno, a dal tak vzniknout obrovskému fenoménu.
- Že producentům filmů s Jamesem Bondem vždy nadbíhali zástupci luxusních značek, které jsou s filmovým agentem 007 a šarmem, který vyzařuje, neodmyslitelně spojeny.
- Proč přesně patří James Bond mezi kultovní filmové postavy a jak se se ztvárněním této role vypořádávali v průběhu času různí herci od Seana Conneryho až po Daniela Craiga.
Zpráva z minulého týdne, že se dědici kreativních práv na filmové příběhy o agentovi 007 Barbara Broccoli a Michael G. Wilson po vleklém a místy napjatém vyjednávání s americkou firmou Amazon za odstupné ve výši jedné miliardy dolarů definitivně zřekli práva rozhodovat o tom, jak je možné s postavou Jamese Bonda nakládat, řadu příznivců kultovního špiona s povolením zabíjet upřímně vyděsila.
Today’s daily New Yorker cartoon from @EllisRosen on Amazon acquiring creative control of James Bond. pic.twitter.com/lhGaI60X6z
— DiscussingFilm (@DiscussingFilm) February 22, 2025
Podle některých z nich je to „konec Jamese Bonda, jak ho známe“, protože Amazon bude chtít svou nemalou investici maximálně zhodnotit, což by mohlo znamenat rozchod se zavedenou tradicí, kdy se na každý nový bondovský titul napjatě čekalo několik let. Naopak prý lze očekávat „marvelizaci“ v podobě výrazného zvýšení frekvence nových dílů (či dokonce seriálů), rozvíjení příběhů vedlejších postav a v konečném důsledku rozmělnění či rozředění kultovní řady.
To v rozhovoru pro podcast 5:59 označuje za pravděpodobný scénář i znalec akčních filmů a zákulisí Hollywoodu Václav Rybář.„U Disneyho, který koupil Marvel a značku Star Wars, jsme viděli, jak se snažili získat tu investici několika miliard zpátky tím, že nejenže natočili v rychlém sledu několik filmů, ale začali produkovat i seriály pro svou streamovací platformu. A protože potřebovali námět pro každý ten seriál, tak se začaly v hlavních rolích těch seriálů objevovat vedlejší postavy z té hlavní linie. A došlo k rozmělnění té značky následované sníženým zájmem fanoušků o ni.“

Filmový publicista Václav Rybář.
Signály, že Amazon něco podobného zamýšlí i s Bondem, prý prosakovaly už od chvíle, co společnost miliardáře Jeffa Bezose koupila studio MGM, jež bondovské filmy distribuuje. Barbara Broccoli a Michael G. Wilson, potomci původního producenta bondovských filmů Alberta „Cubby“ Broccoliho, nicméně podle Rybáře těmto nápadům vytrvale bránili. Minulý týden se nicméně nechali Amazonem vyplatit.
Miliarda na odbrždění
„Jeff Bezos utratil pravděpodobně tu miliardu za to, aby projekt odbrzdil. Protože od premiéry poslední bondovky uplyne brzy pět let. Je to ekvivalent toho, že jste si koupili drahé sportovní auto a nemůžete s ním jezdit. Můžete se s ním chlubit na večírku hostům v garáži, ale když se vás zeptají, jestli se mohou svézt, tak řeknete, že to nejde, protože to musí schválit někdo jiný, což je absurdní situace, protože vy jste přece za to auto dali miliardy,“ pomáhá si metaforou Václav Rybář.
Zní to (=jedna miliarda dolarů) jako obrovské číslo, ale v kontextu akvizic v Hollywoodu v uplynulých letech a dekádách a když člověk vezme v úvahu, jak obrovskou značkou James Bond je a jaký potenciál má, tak je to vlastně docela rozumná cena.
Čeho se naopak Rybář neobává, je náhlá komercializace značky James Bond v podobě smrště nejrůznějších produktů od zubní pasty až po síť casin. Jak totiž upozorňuje, product placement je s bondovkami spojen prakticky od začátku a rozbujelý merchandising je rovněž tradičním koloritem provázejícím jejich kinopremiéry.
„Součástí hodnoty té značky je to, že se výrobci luxusního zboží předhánějí, aby se (jejich produkty) v tom filmu objevily. A ten byznys model byl tak výjimečný, že u bondovek, které stály třeba 200 nebo 250 milionů dolarů, byla až čtvrtina rozpočtu zaplacena předem právě z toho plnění těch firem,“ vysvětluje Václav Rybář.
Kdo bude příštím Bondem?
Jednou z nejzásadnějších výzev pro Amazon bude nové obsazení titulní role poté, co Daniel Craig dobrovolně odešel do bondovského důchodu. Byť se už dříve spekulovalo o tom, že by agenta 007 nově mohla ztvárnit žena nebo někdo s jinou než bílou barvou pleti, Rybář to vidí jinak: „Myslím si, že další James Bond bude opět bílý muž. A je to částečně proto, že fandovská základna Jamese Bonda, i když v posledních letech utěšeně rostla, což se projevovalo i na tržbách těch filmů, je velmi tradiční a konzervativní.“
James Bond 007, agent s povolením zabíjet, je tu s námi víc než šest dekád. Je to pořád obrovská značka. A má obrovskou výhodu v tom, že on může měnit tu tvář, může svléct tu kůži a doslova se zrestartovat. Na rozdíl od veškerých svých konkurentů.
Nekonečné dohady na téma, kdo bude příštím představitelem ikonické role, jsou ale podle Rybáře nevyhnutelné, očekávatelné a vlastně i žádoucí, protože přitahují pozornost čtenářů a nakonec i diváků.
„U Bonda jsme zkrátka vycvičení a naučení, že budeme fandit hledání té nové tváře, toho nového přístupu. A pak se zvědavě půjdeme podívat do kina, jestli ten nový James Bond má ještě v tom světě mezinárodních intrik a špionáže místo. A už jenom tenhle příslib myslím vysvětluje, proč je dobrý nápad investovat do téhle postavy klidně tu miliardu dolarů,“ uzavírá Václav Rybář.
V podcastu 5:59 se také dozvíte více o tom, jak probíhala jednání mezi držiteli kreativních práv na filmové příběhy o agentovi 007 Barbarou Broccoli a Michaelem G. Wilsonem a firmou Amazon, nebo jak bylo třeba prvního a dost možná nejslavnějšího představitele filmového Jamese Bonda Seana Conneryho pro tuto roli „vychovat“. Poslechněte si v přehrávači v úvodu článku.
Editor a koeditor: Barbora Sochorová, Pavel Vondra
Sound design: Ursula Sereghy
Hudba: Martin Hůla
Zdroje audioukázek: Sky News, YT kanály: @Today, @doppelgangyr, @RottenTomatoesCLASSICTRAILERS, @007, @siddius2, @bondonbluray, @scout1011, @StuntmanMike88
Podcast 5:59
Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.
Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.
Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.