Článek
České automobilky jsou z krize venku. Po třech letech propadu znovu přichází růst. Budoucnost ale nemusí být jen růžová, jak sami představitelé Sdružení automobilového průmyslu přiznávají. Hodně bude záležet na tom, jak zdejší automobilky zvládnou probíhající transformaci směrem k bezemisní mobilitě a výrobě.
Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte
- Jak se s budoucími výzvami souvisejícími s bojem proti emisím zatím vypořádává mladoboleslavská Škoda Auto?
- Jakou roli má zaujmout v rámci skupiny Volkswagen, do které patří?
- A s jakou konkurencí se budou muset evropské automobilky vypořádat?
Po třech letech se automobilkám v Česku začalo opět dařit a tržby rostou. Podle oznámení Sdružení automobilového průmyslu se u nás vloni vyrobilo přes milion aut, většina zamířila do zahraničí. Další rozvoj odvětví ale bude záviset i na tom, jak se automobilky připraví na brzké změny.
Například od roku 2035 už nebudou moct - až na výjimky - prodávat auta se spalovacími motory. Jednou z náhrad mají být elektromobily. I proto v minulém týdnu překvapila zpráva německého listu Handelsblatt. Na jejím základě se v českých médiích rozpoutala debata, jestli na Škodu Auto nezbyde jen role s dalším vývojem a výrobou spalovacích motorů. A to na úkor elektromobility.
Takový závěr záhy popřeli představitelé Škoda Auto i Volkswagenu, pod který největší výrobce automobilů v Česku spadá. A že jde o nedorozumění, si myslí i ředitelka Centra pro automobilový výzkum v Duisburgu a profesorka automobilové ekonomiky na Ostfalia University ve Wolfsburgu Helena Wisbertová, která také dříve pracovala ve Škodě Auto.
„Vývoj spalovacích motorů bude mít na starosti Škoda Auto a vývoj elektromobilů zase Volkswagen, aby se zabránilo zdvojování práce ve vývoji. Ale výroby se to netýká, to je jiný příběh,“ vysvětluje. Elektromobily se tak podle ní budou v Mladé Boleslavi dále vyrábět a to včetně nových modelů.
Nová strategie koncernu Volkswagen totiž mluví o tom, že by se jednotlivé automobilky, které spadají pod jeho křídla, měly zaměřit na různé skupiny zákazníků. Podle Wisbertové zatím dochází tomu, že si značky „zákazníky vykrádají“.
Konkurence z Číny a USA
Profesorka automobilové ekonomiky zároveň v rozhovoru pro podcast 5:59 připomíná, že si evropské firmy musí dávat pozor, aby nezaspaly. Roste jim totiž silná konkurence ve Spojených státech a také v Číně, kde je například podle Wisbertové zhruba 50 automobilek a 18 z nich se letos pokouší vstoupit na evropský trh.
„Mají jednu velkou výhodu. Neleží na nich to dvojité břemeno vývoje elektromotorů a zároveň spalovacích motorů pro následující léta. Na trh vstoupily už jen s elektroauty, jsou mimořádně rychlé ve vývoji i nástupu na nové trhy,“ vysvětluje expertka. Naopak výhodou evropských společností je podle ní to, že díky své velikosti dokážou rozložit tržní rizika nebo náklady na vývoj.
Problémem nicméně stále zůstává cena baterií, kvůli které elektromobily nemusí být dostupné pro mnoho lidí. Zásadní zlomem by podle Wisbertové bylo, pokud by se například Volkswagenu povedlo dostat cenu takových elektromobilů pod 30 tisíc eur (zhruba 700 tisíc korun).
„Transformace k elektromobilitě je skutečně zásadním úkolem pro všechny evropské výrobce. A pokud se jim to nepovede, zásadní roli v automobilovém sektoru převezme Čína a další země,“ dodává.
V podcastu 5:59 se také dozvíte, na jaký trh se chce v dalších letech zaměřit Škoda Auto, nebo jestli jsou elektroauta jedinou budoucností pro automobilový průmysl. Poslechněte si v přehrávači na začátku článku.
Editor a koeditor: Matěj Válek, Matouš Hrdina, Dominika Kubištová
Sound design: David Kaiser
Hudba: Martin Hůla
Zdroje audioukázek: Seznam Zprávy Byznys, Český rozhlas Radiožurnál, Český rozhlas Plus, Český rozhlas Plzeň, Vláda České republiky (vlada.cz), ČT24, Twitter - Volkswagen Group (@VWGroup)
Podcast 5:59
Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.
Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.
Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.