Článek
Letiště v Evropě i Severní Americe se potýkají s náporem cestujících, kteří se musejí připravit často na mnohahodinová zpoždění nebo dokonce zrušené lety. Mohou za letištní kolapsy jen dozvuky koronavirové pandemie? A dokáží se letiště i aerolinky s návratem pasažérů v letní sezóně popasovat?
Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte
- Velké potíže při odbavení pasažérů a poskytování dalších služeb hlásí celá řada velkých i méně vytížených letišť. Chybí jim personál.
- „Rychlou nápravu to bohužel nemá,“ říká letecký novinář Rostislav Kopecký. Vycvičit nové zaměstnance trvá týdny, měsíce nebo i roky.
- Pandemie neoslabila chuť lidí létat. Letectví jako takové se ale postupně mění. Podle Kopeckého je heslem doby udržitelnost.
Brusel, Manchester nebo Amsterdam. To jsou jen některé příklady letišť, kde se lidé v posledních týdnech a měsících potýkali s chaosem a dlouhými frontami při odbavení. V řadě případů se odletu – třeba na vytouženou dovolenou – nedočkali vůbec.
„Chcete létat, ale nemá vás kdo odbavit,“ vysvětluje letecký novinář Rostislav Kopecký, zakladatel kanálu flyRosta.com. Podle něj jako dobrý příklad může sloužit právě amsterdamský Schiphol, dlouhodobě jeden z nejrušnějších leteckých přístavů v Evropě. Teď ale letiště narazilo na limit v podobě nedostatečné kapacity bezpečnostních kontrol.
Just another day in Schiphol. #schipholchaos #Schiphol pic.twitter.com/zdF5d080rt
— Cees Jan van der Leek (@cees_leek) June 18, 2022
A problémy mají i jiná letiště. Jak k tomu došlo? Kromě nástupu tradičně silné letní sezony hraje podle Kopeckého roli ústup covidu, což rovněž zvedá poptávku. S pandemií je ale spojený i třetí důvod – chybějí zaměstnanci, kteří odešli nebo byli propuštěni během útlumu leteckého průmyslu.
„Někde máte nedostatek lidí na check-inu, někde na (bezpečnostních) kontrolách. Ale třeba v Americe máte nedostatek posádek, nedostatek pilotů,“ říká novinář. Není to zkrátka tak, že by chyběla jen jedna konkrétní profese.
Letecký sektor proto jen stěží dokáže reagovat na zvýšený apetit lidí, kteří chtějí při oslabování pandemie znovu létat. Přitom statistiky ukazují, že objem letů stále zaostává za předcovidovým rokem 2019. „Nedá se říct, že jsme na nějakém rekordu,“ podotýká Kopecký.
I tak aerolinky kvůli problémům ruší své lety. A letiště zase snižují maximální limity na provoz. V praxi to pro jedinou firmu na jediném letišti – například EasyJet na londýnském Gatwicku – může znamenat o desítky tisíc přepravených pasažérů méně za jediný týden.
Ušetřeny nejsou ani další společnosti. „Třeba Lufthansa a Eurowings rušily nějakých 900 letů z Frankfurtu a z Mnichova. Takže opravdu téměř každé letiště se potýká s těmi problémy v nějaké menší či větší míře,“ říká letecký novinář Rostislav Kopecký.
Jaká situace panuje na letišti v Praze? Co současné problémy v letectví udělají s cenou letenek? A vyplatí se dnes ještě vůbec létat? Epizodu podcastu 5:59 si poslechněte v audiu v úvodu článku.
Editor a koeditor: Barbora Sochorová, Matěj Válek
Sound design a hudba: Martin Hůla
Zdroje audioukázek: Český rozhlas Plus, ČT24, TV Nova, CNN Prima NEWS, YouTube - euronews, YT - Sky News, YT - Channel 4, YT - The Sun, YT - Arirang News, Twitter - lrodstudio, TW - Smallism.org, TW - Vivek Ranjan Agnihotri
Podcast 5:59
Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.
Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.
Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.