Článek
Problémy s odbavováním zavazadel na pražském letišti tento týden vyústily ve vyhlášení stávkové pohotovosti. Odbory zastupující zaměstnance letiště si stěžují na dlouhodobé neodborné vedení v personální oblasti. Kde hledat příčiny a řešení problému?
Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte
- Proč začátkem léta vznikaly zdržení a průtahy v odbavování kufrů.
- Proč část odborářů na pražském letišti vyhlásila stávkovou pohotovost.
- A co všechno bude muset změnit nový krizový management.
Sotva pražské letiště zažehnalo krizi se zpožděnými kufry, vyvstal další problém. Jedna z odborových organizací vyhlásila stávkovou pohotovost. „V očích cestujících to neznamená nic, ale z pohledu trhu práce už je to něco mimořádného,“ říká v podcastu 5:59 reportér Seznam Zpráv Petr Švihel.
Odborový svaz pozemní a letecké dopravy předložil tento týden vedení letiště konkrétní požadavky, přesné znění ale jeho zástupci před další schůzkou, která má proběhnout v úterý, komentovat nechtěli.
„Místopředseda té odborové organizace Marek Sedlák novinářům po schůzce s vedením letiště neustále opakoval, že se snaží dodržet gentlemanskou dohodu, kterou si navzájem dali, a že úplně nepůjde do podrobností. A to je možná trošku škoda i pro ty samotné zaměstnance,“ popisuje novinář.
Švihel nicméně podotýká, že problém je třeba v letních bonusech, které letos pracovníci nedostali a ani o nich nemají žádné informace. Odborářům se zároveň nelíbí ani to, že vedení kvůli nedostatku personálu spoléhá na přesčasovou práci.
„V lednu spí, v létě ožije“
Hrozící stávka se nicméně zatím cestujících pražského letiště nedotkla. Přesto někteří z nich na začátku léta zažili, co nedostatečný počet zaměstnanců v hlavní sezoně může znamenat. Během poslední červnové neděle do Prahy přiletělo místo 17 letů 28 a zaměstnanci nestíhali letadla odbavovat. Kolaps se nakonec přenesl i do dalších dnů a zhruba dva tisíce lidí si tak musely na zavazadla počkat.
Příčiny této situace jsou podle ekonomického reportéra Deníku N Michala Tomeše možné hledat hned v několika oblastech. Zjednodušeně: Za kolaps může mimo jiné nedostatek pracovníků na českém trhu práce, letní sezona a specifikum pražského letiště, které odbaví během hlavních prázdnin násobně víc letů než třeba začátkem roku.
„Zatímco v lednu nebo v únoru ruzyňské letiště prostě spí - občas, když tam přijdete, tak tam pomalu nevidíte člověka - tak v červenci se to tam hemží lidmi, kteří létají na dovolenou,“ vysvětluje.
Problém pak konkrétně vznikl u dceřiné společnosti Letiště Praha s názvem Czech Airlines Handling, která je zodpovědná za pozemní odbavení cestujících, letadel, nákladu a pošty a své služby poskytuje 40 aerolinkám včetně české letecké společnosti Smartwings. Ta pražské letiště využívá zejména v letní sezoně, kdy je práce kvůli většímu počtu spojů, ale i odbavených zavazadel daleko více.
Mzda až na prvním místě
Společnost tak i kvůli tomu potřebuje pracovní sílu zejména od května do září. Zároveň nově nabraný personál musí projít dvouměsíčním školením, v kontaktu by s ním tak ideálně měla být už od března. Právě v komunikaci a náboru zaměstnanců na sezonní práci má ale podle Tomeše firma mezery.
„Opakovaně zkouší různé strategie. Hodně se tlačí na to, že práce v letectví je svým způsobem prestižní, že se pohybujete kolem letadel v hezkém prostředí letiště, ale je otázkou, jestli to je dostatečné,“ zmiňuje novinář. A navíc ten dost možná nejzásadnější problém to podle něj nevynahradí: „Ve výsledku se vždycky dostaneme k odměně, za kterou ti lidé pracují.“
V inzerátech Letiště Praha nyní za pozici pracovníka handlingu nabízí 35 tisíc korun hrubého. A přestože za tuhle mzdu podle zástupců letiště v letní sezoně pracuje málokdo, stále jde o manuální práci v poměrně náročných podmínkách a v horku. A je tak otázkou, jestli je takové ohodnocení adekvátní, a to i kvůli situaci na pracovním trhu. „Ale i pokud se teď podaří těm pracovníkům odbavení letadel přidat peníze, bude to jenom krátkodobé řešení,“ dodává reportér.
Ve výsledku podle Tomeše bude muset dojít k přehodnocení toho, jestli je způsob podnikání společnosti Czech Airlines Handling v této podobě udržitelný. A to ostatně i kvůli tomu, že zatímco společnost Letiště Praha je po pandemii koronaviru zisková, tak její dceřiná firma se stále pohybuje „v červených číslech“.
V představenstvu Czech Airlines Handling ostatně už tento týden skončil jeho předseda Tomáš Svoboda a za něj má přijít Jiří Jarkovský, předseda představenstva společnosti DPOV, která je dceřinou společností Českých drah.
V podcastu 5:59 se také dozvíte, jak reagovali cestující na letišti na to, že část odborů vyhlásila stávkovou pohotovost, nebo jestli může hrát roli i to, že o zavazadla se na pražském letišti starají jenom dvě firmy. Poslechněte si v přehrávači na začátku článku.
Editor a koeditor: Eduard Freisler, Dominika Kubištová
Sound design: David Kaiser
Hudba: Martin Hůla
Zdroje audioukázek: Audioarchiv Petra Švihela, ČT24, TV Nova, CNN Prima News, Český rozhlas Plus
Podcast 5:59
Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.
Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu nebo Threads.
Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.