Hlavní obsah

Další policejní razie v pražském dopravním podniku. Co zatím víme?

Foto: DPP/Petr Hejna

V problematické zakázce pražského dopravního podniku, o kterou se zajímá policie, šlo o zabezpečení metra.

Článek

Pražský dopravní podnik je znovu v centru pozornosti a opět to není z důvodů, na které by mohl být pyšný. Policie tam v pondělí zasahovala kvůli podezření z korupce. Obviněno bylo 13 lidí, další byli zadrženi. O co jde tentokrát? A proč se o největší městské firmě tak často mluví v souvislosti s úplatkářstvím?

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • Čeho přesně se týkala zakázka, kterou provází podezření z korupce.
  • Jaká existuje souvislost mezi problematickým tendrem a korupční aférou Dozimetr.
  • Jak moc se kýve křeslo pod ředitelem dopravního podniku Petrem Witowským.

Při pondělním zásahu Národní centrály proti organizovanému zločinu v sídle Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) detektivy podle všeho zajímala především zakázka na tzv. komplexní bezpečnostní systém pro pražské metro.

„Je to vlastně celý ten provoz tunelů, kamer, bezpečnostních telefonů a podobně. Ta zakázka běží už spoustu let a už se za ni utratilo několik miliard,“ přibližuje inkriminovaný tendr investigativní reportér Seznam Zpráv Vojtěch Blažek, podle něhož jde s největší pravděpodobností o další větev kauzy Dozimetr z roku 2022, známé korupční aféry kolem náměstka primátora Petra Hlubučka a podnikatele Michala Redla, která se rovněž týká dopravního podniku.

„V té první dozimetrovské větvi se z různých výslechů a sdělení obvinění dočteme, že skupina kolem podnikatele Redla usilovala o to, aby získala pro sebe zakázky asi za 600 milionů korun trikem, kdy se nové zakázky, například na pořízení bezpečnostních kamer do metra a podobně, snažila navěsit na starou smlouvu z roku 2010 tak, aby nemuselo být vypsáno výběrové řízení,“ vysvětluje Blažek ústřední princip vyšetřovaných neregulérností.

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Investigativní reportér Seznam Zpráv Vojtěch Blažek.

Se zakázkou na zabezpečení metra je spojena firma AŽD Praha, která se zabývá dodávkou technologických celků v oboru zabezpečovacích a komunikačních technologií právě v dopravě. Podle Blažka jde o „jednoho z největších hráčů, bez kterého se máloco na kolejích šustne“. Policie měla v pondělí vyslechnout i manažery AŽD, ředitel firmy ale odmítá, že by mohli být obviněni z čehokoli nezákonného.

Dozvuk Dozimetru

Proč se v centru pozornosti vyšetřovatelů nyní ocitá smlouva uzavřená v roce 2010, tedy ještě v době, kdy pražský magistrát vedl jako primátor Pavel Bém z ODS, si investigativní reportér SZ vysvětluje tak, že je „to jeden z dozvuků kauzy Dozimetr“.

„To znamená, že v roce 2022 získali detektivové nějaké penzum informací, ze kterého teď vycházejí, a načerpali z něj poznatky, důkazy a možná i během těch dvou let vyšetřování nová svědectví, která ukazují na to, že mohly být ovlivňovány i další zakázky – speciálně ten komplexní zabezpečovací systém,“ říká Vojtěch Blažek.

Mezi těmi, koho policie v pondělí zadržela, byl i generální ředitel DPP Petr Witowski. Poté, co vyšetřovatelům podal požadovaná vysvětlení, byl propuštěn bez obvinění a v úterý dopoledne vydal prohlášení, že mezi stíhanými skutečně není.

Tlak na ředitele DPP

I tak se však nad jeho dalším působením ve funkci vznášejí otazníky. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib z Pirátské strany se hned v pondělí nechal slyšet, že očekává jeho rezignaci. A pokud ji prý Witowski nepodá sám, navrhne jeho odvolání dozorčí radě DPP.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski.

„Já si to vykládám tak, že pan Hřib věří tomu, že se tam děly nějaké nekalosti a že mu stačí tohle podezření pro to, aby generální ředitel dopravního podniku skončil. Protože je zkrátka zodpovědný za to, co se mu tam děje,“ dovozuje Vojtěch Blažek, který odhaduje, že Witowského dny v čele DPP jsou sečteny.

„Těžko hájit někoho, kdo vede firmu, v níž se rozdávaly úplatky, ovlivňovaly zakázky za stamiliony a podobně. Myslím si, že teď politici budou chtít ukázat, že jsou rázní, a udělají tam nějaký zásadní otřes,“ dodává investigativní reportér Seznam Zpráv.

V podcastu 5:59 také uslyšíte připomínku některých minulých kauz, které se pražského dopravního podniku týkaly, a úvahu o tom, zda je řízení této městské firmy v něčem specifické vzhledem k tomu, kolik korupčních podezření a obvinění kolem ní krouží. Poslechněte si v přehrávači v úvodu článku.

Editor a koeditor: Barbora Sochorová, Pavel Vondra

Sound design: Ursula Sereghy

Hudba: Martin Hůla

Zdroje audioukázek: CNN Prima News, ČT24, TV Nova, TN.cz, ČRo Radiožurnál, YT – Maxim Bosley

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu nebo Threads.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Doporučované