Článek
Automobilka Audi zruší v Německu do roku 2025 na 9 500 pracovních míst. Chce ušetřit miliardy eur a přizpůsobit výrobu éře elektromobilů. V oblasti elektromobility a digitalizace proto naopak dalších 2 000 pozic vytvoří. Firma v závodech v Ingolstadtu a Neckarsulmu nyní zaměstnává zhruba 61 000 lidí a celosvětově má asi 90 000 pracovníků.
Díky restrukturalizaci by dceřiná společnost koncernu Volkswagen, kterému patří i česká Škoda Auto, chtěla ušetřit šest miliard eur (153 miliard Kč). Provozní marže by tak měla zůstat v rozmezí devět až 11 procent.
Některých luxusních automobilů Audi se dotkl dieselový skandál z roku 2015, v jehož ohnisku se ocitl mateřský Volkswagen. Od té doby firma výrazně zaostává za svými konkurenty Daimlerem a BMW. Náklady na urovnání skandálu se vyšplhaly na miliardy eur.
Přestože se ve společnosti v uplynulých sedmi letech vystřídalo šest vývojových ředitelů, prodej vozů stále klesal. Znovu do zisku má firmu díky užší spolupráci s Porsche a VW dostat její příští šéf Markus Duesmann, který se funkce ujme v dubnu příštího roku.
Ve třetím čtvrtletí se provozní zisk Audi meziročně zvýšil o tři procenta na 938 milionů eur (bezmála 24 miliard Kč). Automobilka nicméně od července do září prodala méně vozů než loni za stejné období a očekává, že letos na trh dodá jen nepatrně více vozů než v roce 2018.
Audi ve stopách Mercedesu
K podobnému kroku jako Audi se už dříve rozhodl šéf Daimleru Ola Källenius, nástupce legendárního Dietera Zetscheho. Umínil si pokračovat v úsporném kurzu svého předchůdce a ještě ho rozšířit. Oznámil, že o místo přijde na 1 100 vedoucích zaměstnanců podniku, který vyrábí mimo jiné automobily Mercedes. Jde zhruba o desetinu všech manažerů, které Daimler v současnosti zaměstnává. Úspory se podle listu Süddeutsche Zeitung dotknou také řadových zaměstnanců „u pásu”.
Na popularitě novému šéfovi určitě nepřidal ani fakt, že se v ohrožení ocitlo také očekávané zvyšování platů, proti čemuž vystoupili odboráři. „Kvůli právním tahanicím nebo potížím s dodavateli nemůžete zkasírovat zaměstnance,” napsal šéf odborů v Daimleru Michael Brecht. Naposledy totiž automobilka sáhla na složitě dojednané kolektivní smlouvy při ekonomickém propadu před deseti lety.