Článek
Ještě před pár dny ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO) ujišťoval ve svém projevu k národu, že vývoj pandemie nijak neohrozí návrat dětí na prvním stupni do škol - a dojde k němu v pondělí po podzimních prázdninách.
„Zatímco uvolňování všech opatření bude záviset na parametrech vývoje epidemie, jako je například reprodukční číslo, docházku na první stupeň znovu otevřeme bez podmínek již druhého listopadu,“ ubezpečoval Prymula.
Na středeční tiskové konferenci, kde vláda představovala další ještě přísnější opatření, už ale ministr zdravotnictví o návratu dětí do škol zapochyboval.
„Může dojít k tomu, že budou do systému vráceny jen první a druhá třída. Uvidíme podle dat, která k dispozici budou,“ prohlásil Roman Prymula. Ubezpečil ale, že návrat dětí do škol má vrcholnou prioritu.
Variantu, že by namísto celého prvního stupně nastoupili na prezenční výuku alespoň žáci prvních a druhých tříd, se zdá z možných scénářů jako nejlepší i Michalu Černému, řediteli Masarykovy základní školy v Praze-Klánovicích a současně i prezidentovi Asociace ředitelů základních škol.
„Tyto děti potřebují prezenční výuku úplně nejvíc ze všeho. Jsou to ročníky, u kterých se neobejdeme bez masivního nasazení a spolupráce rodičů. To rodiče vyčerpává. U vyšších ročníků je na rodiče mnohem menší tlak,“ vysvětluje Michal Černý a dodává, že vzhledem k epidemiologické situaci sám příliš nevěřil, že by první stupeň do školy v listopadu skutečně nastoupil.
Variantou jsou i školy v přírodě
V posledních dnech také ministr zdravotnictví naznačoval, že by východiskem mohly být školy v přírodě.
„Uvažujeme o tom. Je to varianta, kdyby se nepodařilo křivku oploštit. Je to poměrně regulérní návrh,“ komentoval nápad na výuku dětí formou školy v přírodě Roman Prymula na pondělní tiskové konferenci.
A podpořila ho i ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) „Neslyším to poprvé. Padalo to při různých debatách. Budeme se o tom bavit a hledat cestu. Je to velká priorita, je to pro děti,“ komentovala návrh.
Naopak proti této myšlence se staví prezident Asociace ředitelů základních škol, podle něj je nápad nedomyšlený.
„Kapacitně by na to objekty nestačily. Bylo by to obrovské množství dětí, kteří by musely vyjet. Organizačně: kam by vyjely, jak by školy oslovovaly dané objekty, kdo by to platil, kdo s dětmi vyjede,“ líčí řadu nevyřešených otázek Michal Černý.