Hlavní obsah

Arménský recept, česká výroba. Jejich dorty zkusil kopírovat i potravinářský gigant

Celý pořad Byznys zblízka s hlavním hostem Nshanem Avetisjanem ze společnosti Marlenka.Video: Zuzana Hodková

Zakladatel společnosti Marlenka Gevorg Avetisjan se narodil v Arménii. Jeho úspěšnou kariéru designéra tam ale přerušila válka. S rodinou proto ze dne na den odjel do Česka. Mířil do Prahy, nakonec vystoupil v Ostravě. Jako designér tu neuspěl, nedomluvil se, tak si pronajal bar. Pak ale jeho sestra upekla arménský medový dort, který prodal do blízké kavárny. Dnes stejné dorty firma prodává do 45 zemí světa.

Článek

Dorty jsou vyráběné podle staroarménské receptury a jméno nesou po mamince a dceři zakladatele. Každý měsíc jich firma vyrobí 250 tisíc kusů – ročně tedy zhruba 3 miliony kusů. Ve Frýdku Místku se ale nevyrábí jen dorty. V sortimentu společnosti jsou například i medové kuličky, nebo roláda. Ročně tak brány podniku opustí deset milionů výrobků. A tohle číslo se každý rok zvýší o čtvrtinu.

Libye, Arménie, Kuvajt

V Česku zůstává méně než třetina výrobků. Zbytek míří do 45 zemí světa. Teď jsme začali například vyvážet do Libye a Arménie,“ vysvětluje Nshan Avetisjan – syn zakladatele a zástupce rodinné firmy. Právě tradiční arménská receptura je přitom základ dortu. „ Pro nás je to taky zajímavé – je to jakoby Čech jel do Ameriky, začal tam vyrábět knedlík nebo nějaký frgál a začal ho dovážet do České republiky,“ dodává Avetisjan s tím, že firma je v Arménii půl roku a za tu dobu už se dostala do všech obchodních řetězců.

Nejsilnější je Marlenka na Slovensku a Maďarsku, daří se jí ale také v Izraeli, Saúdské Arábii, Kuvajtu a Kataru. Čím je firma v zahraničí úspěšnější, tím častěji se objevují její napodobeniny. „Momentálně vedeme 4 spory o nějaké plagiátorství nebo porušování ochranné známky či autorství,“ říká Avetisjan.

Kopírované dorty

Asi největší spor měla firma v Turecku. Tam její značku okopíroval potravinářský koncern Dr. Oetker a prodával dorty v prášku pod značkou Marlenka. Česká Marlenka spor vyhrála. „ Zatím jakýkoli spor, do kterého jsme šli, co se plagiátorství týče, jsme vždycky vyhráli, ale asi se tomu nevyhneme. Čím je ta značka lepší, známější, silnější, tím víc se kopie objevují,“ dodává Avetisjan.

Marlenka přidá chléb a kávu

Teď se Marlenka nadechuje k dalšímu růstu. Z oblasti cukrovinek míří i do slaného pečiva a nápojů a k tomu potřebuje nové prostory. Chce proto postavit novou halu, která by mohla zaměstnat až pět set lidí. Ve Frýdku Místku už má vytipované prostory. „Stávající závod už se rozšířit nedá. Proto potřebujeme nové výrobní prostory, chtěly bychom ve Frýdku Místku, ať to máme blízko. Nová výrobní hala by se měla zabývat novými výrobky,” vysvětluje Nshan Avetsijan, zástupce Marlenky s tím, že v tuto chvíli je investice do nového pozemku v jednání.

O společnosti

Veškerá výroba probíhá v továrně ve Frýdku-Místku.

Společnost zaměstnává na 265 lidí a její roční obrat dosahuje téměř 600 milionů korun.

Marlenka vyváží své výrobky do 45 zemí světa .

Kromě bezlepkového a bezlaktózového pečiva chce firma zamířit úplně jiným směrem. Během několika měsíců by měl přijít na trh ledový čaj s medem, pak by měla následovat ledová káva. Čaje budou uvedené na trh ještě tento rok, ledová káva pak začátkem roku příštího. „Chceme i slané pečivo – arménský chléb na způsob tortily,” dodává Avetsijan s tím, že věří, že arménský chléb se stane stejně populární jako Marlenka.

Rozhovor se zástupcem společnosti Marlenka Nshanem Avetisjanem.Video: Zuzana Hodková

Doporučované