Článek
Pohřešovaná argentinská ponorka naposledy komunikovala se základnou 15. listopadu kolem deváté ráno, když se nacházela asi 450 kilometrů od jihovýchodního pobřeží Argentiny. Uvedla to argentinská média s tím, že se do ponorky dostala voda, která způsobila zkrat. Dále došlo k požáru a poškození baterií.
Od té doby se po ponorce se 44 lidmi na palubě neúspěšně pátrá. S hledáním pomáhají záchranné týmy více než desítky zemí.
„Mořská voda se dostala do systému ventilace k bateriím číslo 3, způsobila zkrat a požár těchto baterií, které jsou vyřazeny z provozu. Momentálně jsme ponořeni s odděleným okruhem. Žádné zprávy o personálu, budu vás informovat,“ hlásil radiovou komunikací velitel ponorky na základnu. Zprávu v pondělí zveřejnila argentinská televize A24.
Mluvčí námořnictva Enrique Balbi k tomu řekl, že posádka vyřadila jeden okruh a pokračovala v plavbě. Jelikož ale hlásila technické potíže, dostala ze základny pokyn ukončit kontrolu ilegálního lovu a vrátit se nejkratší cestou do přístavu Mar del Plata. Tam už ale nedorazila.
Balbi novinářům též řekl, že požár mohl spotřebovat větší množství vzduchu a že zřejmě na ponorce došlo k implozi. To znamená, že se objekt kvůli nedostatečnému vyrovnání tlaků zhroutí sám do sebe. Jedná se o opak exploze.
Podle expertů je šance na přežití posádky, v níž je i jedna žena, téměř nulová. Za normálních okolností taková ponorka vyplouvá jednou denně na hladinu, aby doplnila vzduch a nabila baterie. Pokud ale byla nucena zůstat pod hladinou, vydržela by posádka se vzduchem podle odhadu expertů maximálně tak deset dní.
Šestašedesát metrů dlouhá a sedm metrů široká ponorka San Juan, vyrobená v roce 1983 v Německu, je z třídy TR-1700 diesel-elektrických útočných ponorek. Je poháněna čtyřmi dieselovými motory, čtyřmi generátory a jedním elektromotorem.
Jde sice o útočnou ponorku vojenského námořnictva, která má i tubusy pro torpéda, bitevní akce se ale nikdy neúčastnila. Mluvčí armády v pondělí uvedl, že ponorka neměla na palubě torpéda.
Do služby argentinské armády byla zapojena v roce 1985, tedy tři roky po válce s Británií o Falklandy. V letech 2007 až 2014 prošla ponorka renovací.