Článek
Správa železnic už dříve uskutečnila architektonickou soutěž také pro terminál Praha-Východ v Nehvizdech.
Budoucí terminál je součástí připravovaného úseku vysokorychlostní tratě VRT Podřipsko a měl by stát poblíž stávajícího letiště Roudnice nad Labem. Sloužit bude nejen obyvatelům Litoměřicka, ale i dalších částí Ústeckého kraje nebo severu středních Čech. Cestující by se z terminálu měli dostat do centra Prahy zhruba za 20 minut, nová trať by dále měla zkrátit jízdní doby také do Ústí nad Labem, Drážďan, Brna, Ostravy nebo Vídně.
Z připravované architektonické soutěže by podle Správy železnic mělo vzejít optimální řešení terminálu i pro okolí. Jeho součástí by mělo být například záchytné parkoviště pro 3000 automobilů či nástupiště pro autobusy ústecké i středočeské integrované dopravy a napojení terminálu na blízkou dálnici D8. Pro zajištění hladkého provozu na nové vysokorychlostní železnici budou architekti hledat také řešení údržbové základny rychlodráhy v blízkosti terminálu. Správa bude při konání architektonické soutěže spolupracovat i s Českou komorou architektů.
První architektonickou soutěž na podobu terminálu rychlodráhy už Správa železnic uspořádala na přelomu loňského a letošního roku. Pro terminál Praha Východ vybrala návrh autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch. Terminál bude součástí rychlodráhy mezi Prahou a Brnem, jejíž první část by se měla začít stavět v roce 2025.
Terminál bude součástí připravovaného úseku z Prahy Běchovic do Poříčan. Ten patří mezi nejrozpracovanější projekty v rámci přípravy rychlodrah v Česku, správa k něm vyhlásila zakázku na zpracování dokumentace k územnímu řízení. Stát nyní ve zrychleném režimu připravuje úseky rychlotratí z Prahy - Běchovic do Poříčan, dále Přerov (Prosenice) - Ostrava - Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou, úsek Brno (Modřice) - Vranovice na tahu Brno - Vídeň/Bratislava a také dva úseky mezi Prahou a Drážďany.
Výstavba vysokorychlostních tratí by měla výrazně navýšit kapacity současné železniční sítě a také zrychlit spojení na vytížených tratích. O výstavbě se v Česku hovoří už od devadesátých let, přípravy však začaly až v posledních letech.