Článek
Dopady pandemie koronaviru mění také práci českých architektů. Architekt Michal Háp ve spolupráci s kolegou Pavlem Karičkou, kteří před patnácti lety založili společnost Adron, začali nově provádět menší přestavby a rekonstrukce přímo v bytech zaměstnanců firem, které je najímají. Cílem je přizpůsobit se aktuální situaci na kancelářském trhu a vytvořit funkční a příjemný home office.
Na něm totiž někteří pracovníci chtějí setrvat i po skončení pandemie koronaviru, a firmy tím pádem zase budou moci pronajaté kanceláře významným způsobem zmenšit. Za ušetřené finance z pronájmu chtějí investovat do pracovního prostředí jejich zaměstnanců přímo u nich doma.
„Musíme si poradit s individuálními potřebami lidí a různorodým prostředím. Chybět nemá logicky hlavně pracovní stůl a funkční židle, zbytek je na dohodě se zaměstnancem,“ říká Michal Háp, jehož studio se původně zabývalo pouze návrhem interiérů komerčních budov a prodejem nábytku. Dnes se podle majitele firma vyprofilovala na ryze interiérovou, která zahrnuje veškeré nábytkové, stavební i dekorativní profese.
Společnost Adron
- na trhu od r. 2004
- realizovala 2 500 zakázek pro celkový počet 650 klientů
- zaměřuje se především na tvorbu interiéru komerčních prostor
Ještě na jaře letošního roku Adron pracoval na několika interiérech komerčních prostor najednou. V posledních měsících se ale poptávka po jejich službách hroutí. „Mám pocit, že nyní teprve začínají dopady pandemie doléhat, a odhaduji, že bude hůře. V tuto chvíli dojíždí projekty, které byly rozpočtovány a odsouhlaseny v minulém roce. Přiznám se, že ač je prosinec, není mezi investory na další rok úplně jasno tak, jako tomu bylo předešlé roky,“ říká pro SZ Byznys architekt Michal Háp.
Na realizaci nových projektů mají naprosto zásadní vliv dopady současné pandemie koronaviru. Podnikatelé jsou v Česku i v zahraničí často vládou nuceni své provozovny uzavírat nebo nějakým způsobem omezovat svůj provoz v rámci bezpečnostních opatření. U většiny z nich tak nálada na renovaci nebo rozšiřování byznysu není na pořadu dne. A kdy se situace zlepší? Těžko říct.
„Nevíme, zda nepřijde třetí vlna, která by ekonomiku znovu zbrzdila. Vzhledem k tomu, že naše klientela je z 90 procent se sídlem v zahraničí, nedokážeme absolutně odhadnout, co bude dál,“ říká Michal Háp pro SZ Byznys.
Kamenné obchody zůstanou
Že by ale trend kamenných obchodů a kanceláří vymizel v dalších letech úplně, toho se podnikatel nebojí. „Mám pocit, že se lidé na znovuotevření obchodů těšili. V dnešní době do obchodních center nechodí už pouze za nákupy, ale i za kulturou a dalšími zážitkovými aktivitami. To samé platí pro kamenné obchody na ulicích,“ odhaduje architekt.
Co se týká typu interiéru, podnikatelé se v dnešní době už nebojí pustit do téměř jakéhokoliv projektu. Adron má na svém kontě například interiér soukromé laboratoře na odběr krevní plazmy, kanceláře české pobočky Googlu nebo luxusní butik Christiana Louboutina.
„Realizace do sebe zahrnuje veškeré profese s interiérovou tvorbou spojené. Když začnu od podlahových krytin přes výstavbu jednotlivých stěn, do kterých jsou zabudovány veškeré sítě, až po strop s instalací světel. To je ta skořápka. Pak interiér vybavujeme nábytkem a doplňky do interiéru včetně dekorativních prvků, maleb, dodatečné elektroinstalace,“ vysvětlil majitel firmy Adron.
„Například u butiku Louboutina byla celá práce založena hlavně na profesní preciznosti umu řemesla, a to nejen v nábytkářské oblasti, ale také v té stavební. Na takový projekt je třeba mnoho šikovných rukou a vynikající mysl,“ dodává Háp pro Seznam Zprávy.