Článek
Společnost Apple v září odpovídala na seznam otázek amerického soudního výboru, který vyšetřuje „hospodářskou soutěž na digitálních trzích“. Na dotaz, kolik společnost vydělává na opravách, Apple uvedl: „Náklady na poskytování služeb opravy každý rok od roku 2009 převyšují příjmy z oprav.“
Společnost si v současné době účtuje 326 liber (9800 korun) za výměnu obrazovky na novém modelu iPhone 11 Pro Max. Za tentýž úkon se zárukou, v rámci záručního krytí AppleCare+, požaduje 150 liber – v přepočtu 4500 korun.
V případě, že si neopatrný zákazník za rozšířené záruční krytí nepřiplatil, stojí ho další opravy 596 liber, v přepočtu 17 700 korun.
Ceny v různých neautorizovaných opravnách se liší, ale obvykle jsou výrazně levnější než v oficiálních obchodech.
„Bohužel neexistuje způsob, jak fakticky zkontrolovat účetnictví společnosti Apple ohledně oprav,“ uvedl nezávislý web iFixit, zabývající se opravami zařízení od Applu. „Víme, kolik se platí za díly a obecné pracovní náklady v opravárenském průmyslu, takže je neuvěřitelné, že na opravách tolik prodělávají,” dodává.
„Netrénovaní technici nemusí dodržovat řádné bezpečnostní a opravné postupy. Jimi prováděné opravy mohou mít za následek problémy s kvalitou a funkcí produktu,” vysvětloval Apple zmíněný nesoulad americkému vyšetřujícímu výboru.
Na otázku, zda společnost podnikla nějaké kroky, aby zabránila spotřebitelům vyhledávat neoficiální opravny, společnost odpověděla: „Apple nepřijal žádné kroky, které by zákazníkovi mohly bránit v hledání nebo používání opraven, které nabízejí širší škálu oprav, než nabízejí naši autorizovaní technici.”
Mapy za miliardy dolarů
Apple výboru rovněž odpovídal na dotazy týkající se aplikace Mapy, která je předinstalovaná na zařízeních iPhone a iPad. V roce 2012 byla totiž společnost kritizována za odebrání Map Google jako výchozí navigační aplikace. Mnoho zákazníků tehdy tvrdilo, že aplikace Apple Maps byla spuštěna dříve, než bylo připraveno její kompletní nastavení.
Firma ve svých odpovědích výboru uvedla, že do svého mapového softwaru investovala „miliardy dolarů“. Sdělila také, že důvodem, proč se rozhodla vyvinout vlastní aplikaci map, bylo poskytnout zákazníkům větší kontrolu nad vlastním soukromím. Apple se v poslední době věnuje aktualizacím týkajícím se ochraně osobních údajů.