Hlavní obsah

Apple Pay slaví výročí. Už rok vládne českým mobilním platbám

Foto: Shutterstock, Shutterstock.com

Ilustrační foto

Češi mnohokrát dokázali, že mají v bankovnictví rádi novinky. Zavedení služby Apple Pay, od kterého uběhl u prvních bank rok, však překvapilo i ty z nejprogresivnějších. Majitelé „jablečných“ telefonů dokázali náskok konkurenčních platebních systémů dohnat během několika dní.

Článek

Češi si na spuštění platební služby Apple Pay museli relativně dlouho počkat. Zatímco Google Pay do některých českých bank dorazil už v roce 2017, uživatelé přístrojů od Applu museli vydržet až do února minulého roku.

A banky se shodují, že „vyhladovění“ klientů s jablečnými telefony bylo takové, že náskok Google Pay a jiných platforem rychle dohnali. „Nástup Apple Pay byl skutečně razantní. Do 48 hodin po spuštění bylo do Apple Pay digitalizováno více karet, než je digitalizováno do Google Pay po třech měsících,“ potvrdil za ČSOB její mluvčí Patrik Madle.

ČSOB spustila Apple Pay, Google Pay a Garmin Pay ve stejný den: pro karty Mastercard 5. listopadu a pro klienty s Visou 10. prosince loňského roku. „I dnes přibývá každý den dvakrát více digitalizovaných karet do Apple Pay než do Google Pay,“ dodal Madle.

ČSOB eviduje téměř 95 tisíc digitalizovaných karet, tedy těch, které klienti převedli do aplikace Apple Wallet a mohou je používat k platbám mobilem. Podobné číslo hlásí také Air Bank, která Apple Pay spustila před rokem v první vlně, zatímco s Google Pay přišla až na podzim téhož roku.

„Mobilem dnes platí každý čtvrtý klient Air Bank,“ řekl Filip Zavřel z oddělení každodenních služeb Air Bank. V číslech to představuje asi 100 tisíc lidí, zatímco službu Google Pay podle údajů banky využívá zhruba 44 tisíc klientů. Mobilem, bez rozlišení výrobce, její klienti zaplatili v kamenných prodejnách přesně 23 procent z 19 milionů transakcí a utratili 7,4 miliardy korun.

Apple v placení vede

Podobné poměry uživatelů pak uvedly také Komerční banka a Česká spořitelna. U prvně jmenovaného ústavu používá Apple Pay téměř 105 tisíc klientů, zatímco googlovskou konkurenci necelých 55 tisíc. Ještě víc se rozdíl projeví při pohledu na počet transakcí: „jablíčkáři“ u KB do konce ledna provedli 1,3 milionu plateb za 6,3 miliardy korun, zatímco Google Pay s půl milionem placení se dostal na sumu 2,2 miliardy korun. Přitom „Komerčka“ s „androidím“ placením začínala už v prosinci roku 2017, tehdy se služba ještě jmenovala Android Pay.

Česká spořitelna, banka s největším počtem klientů, za rok eviduje 135 tisíc klientů používajících k placení „jablečný“ telefon, zatímco Google Pay, Fitbit Pay a Garmin Pay, které rozběhla loni v červenci, svěřilo svou bankovní kartu necelých 65 jejích klientů. „U služby Apple Pay byl od samého začátku nárůst klientů velmi rychlý. Je to dáno tím, že uživatelé Applu jsou výrazně více nakloněni moderním technologiím a placení mobilním telefonem než uživatelé jiných operačních systémů,“ uvedl Jan Hailich, manažer platebních řešení v ČS. Dodal, že celkově mobilem platí 200 tisíc klientů.

Apple Pay vs. Google Pay

Jde prakticky o totožné, konkurenční systémy.

Google Pay, dříve nazývaný Android Pay, pracuje na mobilních telefonech „poháněných“ operačním systémem Android od Googlu. V Česku fungoval u některých bank už od prosince 2017.

Apple Pay je platební systém podporovaný společností Apple, funguje tedy na přístrojích s jablkem ve znaku. První české banky službu spustily v únoru 2019, jednou z posledních větších bank, která ho rozběhla, byla s téměř ročním zpožděním Equa bank.

Protože banky „sedí“ na osobních datech svých klientů, dokážou z jednotlivých transakcí vydestilovat spoustu dalších zajímavých údajů. Největšími nadšenci do nových technologií jsou v KB lidé mezi 17. a 22. rokem, právě ti své karty digitalizovali nejčastěji. Na účtech se jim ale zase měsíčně nesejde tolik peněz, takže je v počtu transakcí překoná skupina klientů mezi 19. a 30. rokem, která telefony aktivně používá. Nejvíc peněz však s KB přes mobil roztočí generace ve věku 39 až 47 let. Na rozdíl od mladších má co roztáčet.

„Průměrný měsíční počet plateb mobilem na klienta s aktivovaným Apple Pay je 14. Pokud bychom započítali jen aktivní klienty, průměrný měsíční počet plateb by byl 20,“ uvedl mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek. Průměrně klient s Apple Pay zaplatí 527 korun na jednu transakci, zatímco „googlaři“ 472 korun.

V České spořitelně jsou v porovnání s Komerční bankou „jablíčkáři“ škudlivější a klienti s Google Pay naopak o něco štědřejší. „Průměrná výše jednoho nákupu pomocí služby Apple Pay se pohybuje okolo částky 510 Kč. S Google Pay je průměrná výše jedné platby o něco nižší a pohybuje se okolo částky 485 Kč,“ vypočítal Jan Hailich z České spořitelny.

Banky předpokládají, že počet klientů používajících mobil k placení bude i nadále stoupat, KB pro prudkém vzestupu po zavedení mobilních služeb očekává růst zhruba o osm procent měsíčně. Velký prostor pro zlepšení vidí hlavně u telefonů s operačním systémem od Googlu. „Celosvětově využívá Apple Pay okolo 90 milionů lidí, zatímco Google Pay pouze 30 milionů. Tržní podíl operačního systému Android je však globálně 80 procent oproti 20procentnímu podílu iOS,“ vysvětlil Hailich.

Doporučované