Článek
Technologický gigant Apple se rozhodl odložit zavedení nových prvků ochrany soukromí. Ty budou součástí aktualizace softwaru iOS 14, který mají využívat zařízení iPhone, iPod Touch a reproduktor HomePod. Operační systém omezuje schopnost inzerentů sledovat činnost uživatele na internetu a podle toho na ně cílit reklamu.
Nové ovládací prvky budou vyžadovat, aby aplikace před shromažďováním údajů získaly nejprve povolení od uživatelů, aby jim inzerenti mohli poskytovat cílenou reklamu. Server CNN uvedl, že tyto prvky nebudou pro vývojáře do roku 2021 povinné.
„Chceme poskytnout vývojářům čas, který potřebují na provedení nezbytných změn. Výsledkem je, že požadavek na použití tohoto oprávnění ke sledování vstoupí v platnost až počátkem příštího roku,“ uvedl Apple ve svém prohlášení. Společnost doplnila, že možnost vyhledávat svolení uživatele bude vývojářům sice k dispozici, ale není zatím povinná.
Tyto nové požadavky na ochranu soukromí však zasáhnou část reklamního průmyslu. Facebook minulý měsíc varoval, že jeho podnikání s inzercí bude v souvislosti se zavedením čtrnácté verze operačního systému od Applu výrazně zasaženo. Uvedl, že jedna z jeho služeb bude v softwaru iOS 14 tak neúčinná, že nevidí smysl v jejím nabízení.
Největší dopad budou mít změny na uživatele služby Audience Network od Facebooku, která inzerentům umožňuje cílit reklamu na uživatele, i když používají jiné aplikace než Facebook. Sociální síť neuvedla, kolik z jejího podnikání služba Audience Network zahrnuje, ale zavedení nových prvků by pro ni znamenalo pokles výnosů o 50 procent.
Facebook se proto chystá přestat shromažďovat informace pro inzerenty na zařízeních, která používají iOS 14 a omezí datovým aplikacím shromažďování dat pomocí svých služeb. To inzerentům výrazně ztíží sledování uživatelů Applu.
Facebook spolupracuje s více než 19 000 vývojáři a vydavateli po celém světě. V loňském roce v rámci reklamního partnerství utratil miliardy dolarů.
Společnost Apple oznámila informace o novém systému iOS 14 letos v červnu s tím, že se zavedením nového operačního systému počítá už na podzim. Technologická firma učinila z ochrany osobních údajů uživatelů klíčovou součást své marketingové kampaně a ve čtvrtek dokonce vydala reklamu, která propagovala ochranu soukromí u iPhonů.