Hlavní obsah

Aplikace Pozor tramvaj! funguje ode dneška i v Brně, zatím na lince 4

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Chodci, cyklisti i řidiči v Brně si mohou ode dneška do svých mobilních telefonů stáhnout aplikaci Pozor tramvaj!, která je upozorní na riziko střetu s tramvají.

Článek

Brněnský dopravní podnik (DPMB) bude aplikaci do června testovat na lince číslo 4 projíždějící centrem. Výsledky následně vyhodnotí a rozhodne o dalším použití, řekl dnes novinářům ředitel DPMB Miloš Havránek. Podnik má v pilotním projektu vše potřebné k dispozici zdarma.

„Ročně se v Brně stanou desítky střetů tramvají s chodcem, a právě nepozornost pěších je jednou z hlavních příčin. Přála bych si, aby tato aplikace nebyla potřeba a všichni účastníci aby se plně věnovali tomu, co se děje v jejich okolí, ale bohužel realita je taková, jaká je,“ uvedla primátorka města Markéta Vaňková (ODS).

Všechny tramvaje na lince 4, tedy 22 vozů, jsou vybavené speciálním zařízením o velikosti dlaně, které přes bluetooth vysílá signál do mobilních telefonů. „Pokud je chodec, řidič či cyklista aktivní na svém mobilu, tedy píše zprávu, telefonuje, využívá sociální sítě nebo poslouchá hudbu, vyšle mu aplikace důrazně upozornění o blížící se tramvaji nejen zvukově varovným zvoněním, ale i zobrazením varovné notifikace na displeji mobilu,“ řekl radní města pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). Při poslechu aplikace ztiší skladbu, přeruší ji a překryje varováním.

Využijí ji nejen chodci, ale i cyklisté nebo řidiči osobních aut. Pokud mají například zapnutou navigaci, přes displej se jim zobrazí výstraha včetně zvukového signálu. Upozornění na blížící se tramvaj se automaticky spustí, jakmile se vůz ocitne 100 až 120 metrů od uživatele. Tato vzdálenost se s ohledem na typ mobilního telefonu a sílu signálu může lišit. Pokud člověk svůj telefon nevyužívá, žádný signál nezazní. Je však možné nastavit i takzvaný dětský režim, který hlásí blížící se dopravní prostředek bez ohledu na aktuální využívání telefonu.

Aplikaci vyvinula společnost Safe Public Transport, která ji v Praze testuje rok. „Tam jsme již v pokročilejší fázi, kde testujeme pohybové módy a pracujeme na tom, aby byla aplikace v poslední fázi zaměřená na každého účastníka. Zařízení má 97 vozidel na třech linkách a aplikaci si jen za první měsíc stáhly 4000 uživatelů. Odezva byla příjemná a dostali jsme spoustu nápadů na vylepšení,“ uvedl za společnost Radek Bittner.

Doporučované