Článek
Nad motocyklovým Brnem se opět vznáší otazník související s penězi na Velkou cenu. „Ještě jsme nezažili, že bychom dva dny před víkendovými závody neměli zaplaceno,” postěžoval si brněnský primátor Petr Vokřál.
Už třetím rokem největší sportovní akci v Česku pořádá Spolek pro GP tvořený zástupci města Brna a Jihomoravského kraje. Po dvou letech relativního klidu organizátoři znovu nemají jasno, jakým způsobem zaplatí španělskému promotérovi motocyklového šampionátu zalistovací poplatek 110 milionů korun. Polovinu peněz měl spolek Dorně poslat jako zálohu už na začátku června.
Jenže stále čeká na potřebné dotace z Ministerstva školství. „Do dnešního dne to není vyhodnocené. Jediné peníze, které spolek má, jsou peníze od kraje a města. Já tomu fakt nerozumím. Metodika mluví úplně jasně, visí na webu. Pokud si s trochou znalostí vyplníte tu křížovku, tak vám vyjde vyhodnocení akce v náš prospěch a že peníze bychom měli dostat,” dodal Vokřál.
Rozpočet akce se každý rok pohybuje okolo 170 milionů korun. Pořadatelé jsou závislí na penězích ze státního rozpočtu. Ministerstvo školství loni poslalo sedmdesát milionů korun, organizátoři dotaci používají na zaplacení části zalistovacího poplatku. „Požadavek Dorny není nijak nadnesený. U každé Grand Prix si spočítají, co daný stát ze závodů získává. Jsou to příjmy z DPH, ubytování, reklama země v zahraničí,” sdělila ředitelka Masarykova okruhu Ivana Ulmanová.
Po loňském skandálu s podivným přidělováním dotací sportovní klubům a akcím však úředníci na Ministerstvu školství změnili metodiku. A motocyklový svátek má prozatím slíbeno jen 39 milionů korun. V rozpočtu tak zeje díra 31 milionů korun. Přestože jsou brněnský primátor, hejtman Bohumil Šimek i ministr školství Robert Plaga zvolení za hnutí ANO, ohledně financování Grand Prix pořád nenašli společnou řeč. „S panem ministrem Plagou jsme to řešili už několikrát. Vždycky mě ujišťoval, že to nějak uděláme. Jenže peníze stále nemáme. Pořád přidávají další dotazy. Třeba, jestli je Brno jediný možný okruh v Česku pro pořádání Grand Prix. Je to takový nekonečný kolotoč. Celé záležitosti nerozumím,” řekl Vokřál.
Podobně se vyjádřil také hejtman Šimek. „Každý rok musíme žebrat. Všude na světě zalistovací poplatek platí stát, nebo kraj, podle toho, jakým způsobem v dané zemi vybírají daně. Věřím, že se tomu žebrání příští rok konečně vyhneme,” naznačil Šimek.
Seznam Zprávy už dříve požádaly Ministerstvo školství o vyjádření. „MotoGP jsme zahrnuli do programu na podporu významných sportovních akcí, získalo nejvyšší částku 39 milionů korun. Dotace je udělována předem a nelze tedy určit skutečný stav, zejména v příjmové stránce pořadatele. Z dotačních programů pak nelze hradit ztrátu pořadatele. Částka je konečná,” vzkázal náměstek ministra Karel Kovář. Má na starosti sekci sportu a mládeže.
Rozpočet Velké ceny přitom zůstává každý rok podobný. „Jsou tam jen dvě proměnné. Výše zalistovacího poplatku a příjmy ze vstupného. Mění se to jen v řádech jednotek milionů. Na akci nijak nevyděláváme. Loni jsme ministerstvu vrátili z dotace 2,5 milionu korun,” sdělil Vokřál.
Primátor bude při víkendových závodech jednat s ministrem školství i šéfem Dorny Carlosem Ezpeletou. Brno má smlouvu s promotéry do roku 2020. „Letošní rok je pro memento. Takovou akci s celosvětovým významem takto dělat nejde. Tyto nervy a trvalé znejisťování fanoušků z ČR a celého světa se nemusejí opakovat. Požádáme vládu, aby pro akce typu Grand Prix nebo karlovarského festivalu udělala speciální kapitolu ve státním rozpočtu,” zopakoval Vokřál dřívější požadavek.
Na sportovní akci se opět chystají desítky tisíc fanoušků. Loni při deštivém počasí přišlo za tři dny 194 tisíc lidí. „Detailní informace o předprodeji nikdy nezveřejňujeme, ale ta čísla jsou podobná jako v loňském roce,” sdělil za pořádající spolek tajemník Adam Svoboda.
Pořadatelé věří, že letošní návštěvnost přesáhne 200 tisíc diváků. Předpověď počasí je oproti předchozím dvěma letům příznivá.
Policie podobně jako v uplynulých letech apeluje na přijíždějící fanoušky, ať sledují dopravní zpravodajství. „Průjezdnost D1 je vzhledem k opravám komplikovaná. Jakmile se budou blížit k okruhu, je třeba zůstat v pravém pruhu. Na Kývalku není možné odbočit z levého jízdního pruhu. Budeme se snažit informace k řidičům dostávat,” zdůraznil šéf jihomoravské policie Leoš Tržil.