Hlavní obsah

Bankrot Smartwings připraví stát do konce roku o 1,2 miliardy, tvrdí analýza

Foto: Profimedia.cz

Letecký koncern Smartwings, který na některých linkách létá i pod tradiční značkou ČSA, v době pandemie nemoci covid-19 bojuje s nedostatkem hotovosti.

Asi není o čem přemýšlet, komentuje škody, které podle analýzy hrozí na straně státu, spolumajitel letecké společnosti Smartwings Jiří Šimáně.

Článek

1,2 miliardy korun. S touto částkou operuje podle informací Seznam Zpráv analýza, která několik posledních týdnů vznikala na ministerstvu dopravy a momentálně by měla být těsně před dokončením.

Jde o sumu, o niž by ještě do konce letošního roku přišel stát, pokud by nepomohl zachránit letecký koncern Smartwings a firma okamžitě zbankrotovala.

Výsledek této analýzy i s výhledem na příští měsíce by měl přesvědčit vládu, že poskytnutí pomoci se státu bude rentovat.

„Jde o daňové ztráty, stejně tak náklady, které by stát musel vynaložit na řešení nezaměstnanosti. Také například peníze, o něž by přišlo státem vlastněné Letiště Václava Havla Praha, pro které je firma Smartwings hlavním zákazníkem,“ popisuje dobře informovaný zdroj z resortu dopravy, co všechno mají zmíněné ztráty zahrnovat.

S úplně stejným číslem překvapivě operuje i spolumajitel aerolinek Smartwings Jiří Šimáně. „Pokud činnost ukončíme v červenci, přijde to stát na více než 1,2 miliardy korun jen do prosince letošního roku,“ uvedl v reakci na dotaz redakce Seznam Zpráv.

Údaj o možných ztrátách dává Šimáně do kontrastu s požadavkem na poskytnutí vládou garantovaného překlenovacího úvěru, který by byl „jen“ ve výši 900 milionů korun.

„Asi není o čem přemýšlet. Ale bohužel díky vám a některým vašim kolegům je to téma tak zpolitizované, že žádný argument není dost dobrý. Všichni to mají dopředu jasné,“ svádí Šimáně poměrně silný odpor proti poskytnutí vládní pomoci na česká média.

Ta podle jeho tvrzení manipulují veřejným míněním tím způsobem, že útočí na „nejnižší pudy“. Neuvedl však žádný příklad, kdy se tak stalo.

Žádný program neexistuje

Šimáněmu dnes škodí hlavně to, že se dobře ví o jeho dlouholetých blízkých vztazích se současným premiérem Andrejem Babišem. Mnozí odpůrci tak v celé vládní pomoci, která se zcela vymyká všem vytvořeným podpůrným „covidovým“ programům, spatřují spíše protekci a klientelismus.

Proti poskytnutí pomoci ryze soukromé firmě, kterou téměř z poloviny vlastní čínská státní skupina Citic, je dnes v zásadě celá parlamentní opozice. Jediní komunisté vyjadřují jistou míru pochopení.

Koncern Smartwings se teď pokouší přesvědčit o oprávněnosti svých požadavků i s pomocí inzertní kampaně. V ní poukazuje na to, že obdobnou formu podpory už svým aerolinkám, které též bojují s akutním nedostatkem hotovosti, poskytly i jiné vlády po celém světě.

„Proč Česká republika váhá s poskytnutím překlenovacího úvěru nebo záruky za něj pro letecké společnosti Smartwings a ČSA? Pokud by existoval podpůrný program pro velké firmy typu Smartwings, přihlásíme se do něj. Žádný takový program neexistuje,“ argumentuje koncern Smartwings v celostránkovém inzerátu, který v pátek vyšel v několika českých denících.

Premiér Andrej Babiš se v poslední době k tématu prakticky nevyjadřuje. Podle pozorovatelů nechce oponentům zavdávat příčiny k dalším protiútokům. Sám si podle některých zdrojů není jistý, zda se mu politicky vyplatí za záchranu Smartwings bojovat.

Zády k firmě se už otočila ministryně financí Alena Schillerová. Státní záruka by podle ní byla v parlamentu těžko obhajitelná, když by měla být jen pro jednu firmu. „To byla věc, kterou jsem nepodporovala od samého začátku,“ uvedla před týdnem.

A tak fakticky jediný z politické scény, kdo v tuto chvíli o pomoc pro Smartwings veřejně usiluje, je vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček.

V sobotu po setkání s prezidentem Milošem Zemanem se vyslovil pro poskytnutí vládní garance na komerční úvěr, a to v rozpětí 500 až 900 milionů korun. Podle jeho vlastních představ by půjčka mohla být ve výši 800 milionů korun.

Jednou z podmínek by ale podle Havlíčka mělo být to, že se koncern Smartwings přejmenuje na ČSA a majitelé se zavážou, že si 10 let nebudou vyplácet dividendy. I nad přihlášením se česko-čínské skupiny k tradiční značce, která byla v posledních letech upozaděna, se mnozí opoziční politici pozastavují, klíčové jsou ale stále finanční otázky.

Češi 800, Číňané také 800

Podle zákulisních informací poskytnutí státní záruky výslovně požadují financující banky. Jako nezbytnou podmínku pro poskytnutí dodatečného kapitálu ji uvádí i čínská firma Citic. Ta je nyní údajně ochotna do Smartwings „nalít“ 800 milionů korun, ale právě jen za podmínky, že na záchraně bude participovat český stát.

Obdobných 800 milionů by do záchrany měli vložit i čeští vlastníci kolem Jiřího Šimáněho. K loni poskytnuté půjčce 600 milionů by nyní přidali dalších 200 milionů.

Tato neoficiální čísla korespondují i s tím, co po setkání s prezidentem uvedl ministr dopravy Karel Havlíček. „Jsou ochotni (vlastníci) do obnovy vložit 1,6 miliardy korun. 600 milionů už vložili a miliardu mají připravenou,“ řekl v sobotu, aniž by mluvil o interním rozčlenění finanční injekce ze strany obou spolumajitelů.

Ani tyto peníze od vlastníků však podle Havlíčka nebudou k záchraně stačit. Právě proto je podle něj třeba další financování v řádu stovek milionů korun se státní zárukou.

„Dle mého názoru je to férové řešení. Banky s tím takto souhlasí, a proto se snažím nalézt variantu vládní záruky, kterou ostatně dostává celá řada dalších firem. Pokud by tato varianta byla průchozí – a já ji budu podporovat – pak by určitě měli současní vlastníci také poskytnout státu garanci nějakého aktiva,“ uvedl k tomu Havlíček pro Seznam Zprávy ještě před setkáním s prezidentem.

Podle něj je tato cesta vyvážená. „Zapojí se vlastníci, udržíme klíčového dopravce, regionální letiště, servis pro naše cestovky a tisíce pracovních míst,“ vidí vicepremiér jako klíčové z hlediska státu.

Doporučované