Článek
Americká vláda v pondělí oznámila, že by mohla uvalit až stoprocentní dodatečná cla na francouzské zboží o objemu v přepočtu 55,3 miliardy korun. Dotkla by se desítek produktů, konkrétně například šumivého vína, kabelek, kosmetiky, nádobí z porcelánu nebo sýrů. Krok ještě musí schválit americký prezident Donald Trump.
Americký obchodní zmocněnec Robert Lighthizer v prohlášení uvedl, že podle závěrů pětiměsíčního vyšetřování jeho úřadu „není francouzská daň v souladu s převažujícími principy mezinárodní daňové politiky“ a představuje neúměrnou zátěž pro dotčené americké společnosti. Mezi ně patří především internetoví giganti Google, Facebook, Apple a Amazon.
Vláda Spojených států teď podle Lighthizera zkoumá, zda podobné vyšetřování zahájí také vůči Itálii, Rakousku a Turecku. Tyto státy totiž rovněž plánují digitální daň brzy začít vybírat. O zavedení daně uvažuje také například Španělsko nebo Velká Británie.
Tříprocentní daň z příjmů ze služeb poskytovaných ve Francii platí firmy, které mají v zemi příjmy v přepočtu nad 638 milionů Kč a celosvětově zhruba nad 19 miliard Kč. Platí zpětně od začátku letošního roku.
Do francouzské státní pokladny má daň přinést peníze od velkých internetových firem, které vydělávají i díky francouzským uživatelům internetu, ale sídlí v jiných zemích. Dani se ve Francii říká GAFA, podle začátečních písmen čtyř zásadních zamýšlených plátců – Googlu, Amazonu, Facebooku a Applu.
Washington považuje digitální daň za diskriminaci vůči firmám se sídlem ve Spojených státech.
Konec kompromisu
Spojené státy a Francie se v srpnu dohodly na kompromisu – USA navzdory zavedené digitální daně dočasně upustí od zavádění nových odvetných obchodních opatření týkajících se francouzského zboží. Toto moratorium vypršelo minulý týden.
Francie současně prohlásila, že americkým firmám doplatí rozdíl mezi tím, co budou společnosti muset zaplatit v rámci komplexního daňového plánu, a tím, co Francie v daních od firem ve skutečnosti vybere. Plán v současnosti vypracovává Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Nadále je to ale předmětem debaty.
Zavedení sedmiprocentní digitální daně pro velké internetové firmy, jako jsou Facebook nebo Google, schválila v listopadu i česká vláda. Do státního rozpočtu by daň podle odhadů ministerstva financí mohla přinést pět miliard korun ročně. Zákon by mohl začít platit během příštího roku, ministerstvo financí zatím předběžně počítá s polovinou roku 2020. O Česku se však Lighthizerovo prohlášení zveřejněné na internetových stránkách úřadu nezmiňuje.