Hlavní obsah

Amerika nás držela nad vodou. Alkohol tam nakupovali ve velkém

Rozhovor s Pavlem Dvořáčkem, šéfem Rudolfa Jelínka, vznikl v nově otevřeném Muzeu slivovice.Video: Seznam Zprávy

Sto milionů korun. Takový bude „účet“ za koronavirus v likérce Rudolf Jelínek. Firma očekává propad tržeb o dvacet procent. Ztráta mohla být ale ještě vyšší, pomohly ji však „eliminovat“ Spojené státy.

Článek

Jaký je rozdíl mezi Amerikou a Evropou? Během koronavirové krize spotřeba alkoholu v Evropě padala. Američané však naopak pili daleko víc.

„Nás velmi překvapilo, že poté, co krize vrcholila v New Yorku, prodeje destilátů vyrostly o dvacet procent. Lidé si kupovali daleko více alkoholu domů,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy Pavel Dvořáček, předseda představenstva firmy Rudolf Jelínek. „Z tohoto pohledu pro nás Amerika byla tím, co nás drželo nad vodou,“ dodává Dvořáček.

Levnější přeprava přes oceán

Do zahraničí likérka prodává zhruba 35 procent své produkce. Zatímco doprava právě do USA a Číny díky propadu mezinárodního obchodu zlevnila o pětinu, jinde měla firma s dodávkou svého zboží problémy.

„V době, kdy vrcholila pandemická krize v Itálii, jsme měli termíny dodání do severní Itálie. Dopravní firmy však odmítly zboží odvézt,“ říká Dvořáček.

Společnost Rudolf Jelínek

Zabývá se výrobou alkoholických nápojů, zejména destilátů. Tradice výroby ovocných destilátů ve Vizovicích sahá až do roku 1585, samotná společnost Rudolf Jelínek vznikla v roce 1894.

Produkty likérky putují až do 25 zemí.

Společnost má 180 hektarů vlastních sadů – 81 hektarů meruněk, 84 hektarů švestek a 15 hektarů třešní.

Zatímco v Americe se pilo ve velkém, český trh padal. „Co se týká českého trhu, tak padesát procent našich výrobků umísťujeme v gastronomii, která se zastavila úplně. Tam to byla nula,“ říká Dvořáček s tím, že prodeje v obchodech tento výpadek rozhodně nedohnaly.

Pokles o 100 milionů

Firma navíc provozuje dva hotely, návštěvnické centrum ve Vizovicích a nově také Muzeum slivovice v Praze, kde tržby rovněž okamžitě spadly na nulu. To se projeví i v celoročním hospodaření společnosti.

„V loňském roce byly výnosy 502 milionů korun. Pokud bych měl predikovat letošní rok, tak do konce roku očekávám, že přijdeme minimálně o 20 procent, tedy zhruba o 100 milionů,“ říká Dvořáček. Firma hned na začátku „šlápla na brzdu“, propustila sedm procent zaměstnanců a zastavila investice.

Propadne se i zisk společnosti – z loňských 30 milionů na 13 až 15. „Uvidíme ale, jak to bude v druhé polovině roku,“ dodává Dvořáček, podle kterého se teď promění struktura trhu a gastronomie se na svá původní čísla dlouhou dobu nedostane.

Doporučované