Článek
Kalifornský soud rozhodl, že řidiči společnosti Uber a Lyft musí být klasifikováni jako zaměstnanci, a ne jako pracovníci na volné noze. Kritici říkají, že řidiči teď nemají žádnou ochranu, zatímco podle dopravních platforem pro ně nynější status znamená, že mohou pracovat podle podmínek, které si sami stanoví.
„Každý z řidičů se svobodně rozhoduje, jakou platformu bude využívat a jak moc bude na platformě aktivní. Společnosti nad tím nemají žádnou kontrolu, nedává tedy žádný smysl, aby byli řidiči klasifikováni jako zaměstnanci,“ myslí si Roman Sysel, regionální manažer firmy Bolt pro střední a východní Evropu, která funguje na podobném principu jako Uber.
Firmy Uber a Lyft mají deset dní na to, aby se proti rozhodnutí soudu odvolaly. „Účinnost rozhodnutí soudu byla odložena o deset dní a máme v úmyslu podat okamžité odvolání. Když jsou více než tři miliony Kaliforňanů bez práce, měli by se naši volení zástupci zaměřit na vytváření pracovních příležitostí, a ne se během hospodářské krize snažit zavřít celé odvětví,“ uvedla tisková mluvčí Uberu Luisa Elsterová.
Pokud by Uber s odvoláním neuspěl, musel by svou činnost přerušit minimálně do listopadu. Generální ředitel Uberu Dara Khosrowshahi oznámil, že pokud by byla firma donucena klasifikovat své řidiče jako zaměstnance, zanechalo by to tisíce řidičů bez příjmů.
„Drtivá většina řidičů chce i nadále pracovat nezávisle a v naší aplikaci jsme již provedli významné změny, abychom zajistili, že tomu tak v souladu s kalifornskými zákony zůstane i nadále,“ říká Elsterová. Společnost Lyft uvedla, že řidiči jejích aut se rovněž nechtějí stát zaměstnanci.
Přišlo by zdražování
České zastoupení společnosti Uber s ohledem na desetidenní odložení účinnosti rozhodnutí soudu neočekává, že by to pro řidiče, pasažéry, zákazníky Uber Eats a obchodní partnery znamenalo významnější změny. České zastoupení Uberu také uvedlo, že firma po dobu odvolacího řízení dosáhne delšího odložení účinnosti soudního rozhodnutí. V každém případě by však nebyli schopni v řádu dní překlasifikovat a zaměstnat více než 100 tisíc řidičů.
„Pravděpodobně by to znamenalo také nárůst konečné ceny pro zákazníky,“ uvedl ředitel a spoluzakladatel české společnosti Liftago Ondřej Krátký.
„Rozhodnutí amerického soudu považujeme za kontraproduktivní pro řidiče samotné. Společnosti zprostředkující taxislužbu v Kalifornii, které toto rozhodnutí soudu postihne, budou nuceny nově vzniklé náklady přirozeně někam promítnout,“ říká za konkurenční službu Bolt Roman Sysel.
Podle něj budou muset firmy zvýšit ceny, což by vedlo ke snížení poptávky a nižším výdělkům pro řidiče. „Pro řidiče to v konečném důsledku neznamená výhodu, ale budou na tom naopak tratit. Většina řidičů ani sama proto takové řešení nechce a toto rozhodnutí nevítá,“ dodal.
Řidiči v Česku už často v zaměstnaneckém vztahu bývají. „Jejich zaměstnavatel je pak koncesionář, respektive přepravce, nikoliv zprostředkovatel. Velká část řidičů je i nadále nezávislými živnostníky. Nepředpokládáme proto, že by došlo ke stejnému průběhu jako v USA,“ upřesňuje Krátký z Liftaga rozdíl mezi Českem a USA.
V Kalifornii vstoupilo na začátku ledna v platnost nové pravidlo s názvem Shromáždění B5. Díky němu mají nezávislí pracovníci také nárok na nemocenskou a placenou dovolenou. Pravidlo také stanovuje tři kritéria, která definují, zda člověk pracuje na volné noze a kdy už se stává zaměstnancem.
Dva bývalí řidiči Uberu Yaseen Aslam a James Farrar serveru CNN řekli, že společnost klasifikuje řidiče jako nezávislé pracovníky, a upírá jim tak základní práva. Uber však na svém webu píše, že umožňuje řidičům pracovat podle jejich vlastního plánu. Platformu také mohou kdykoliv opustit a zase se tam vrátit.
„Obžalovaní se nesmí vyhýbat legislativním mandátům jen proto, že je jejich podnikání tak velké, že ovlivňují životy mnoha tisíc lidí,“ napsal soudce Ethan Schulman. O statusu řidičů taxislužeb, které jsou založeny na aplikacích, se má v Kalifornii hlasovat v listopadovém referendu.