Článek
Celá Amerika se v neděli zastaví jen proto, aby sledovala finále play-off ligy amerického fotbalu NFL, Super Bowl. V Evropě se podobné pozornosti dostává možná tak finále fotbalové Ligy mistrů, ale jak je známo, v USA si člověk nekoupí ani mléko v menším než galonovém, tedy téměř čtyřlitrovém balení, a v podobném měřítku to funguje i ve sportovním světě - všechno se dělá ve velkém.
Super Bowl je tak doslova a do písmene miliardová show, kterou si člověk v našich končinách, tedy pokud ji sám neviděl, ani nedokáže představit. Už jen čísla návštěvnosti mluví za vše. Finálový zápas na vlastní oči již několikrát vidělo na stadionu přes 100 000 fanoušků. Letos se na tribuny dostane kvůli pandemii jen 25 tisíc šťastlivců, kteří ale za lístek dají až 40 tisíc dolarů, tedy neuvěřitelných 865 tisíc korun. Pro představu, nejlepší lístek na finále fotbalové Ligy mistrů by vás vyšel na 90 tisíc korun, a to od překupníka za maximální cenu.
Důležitost a hlavně velikost Super Bowlu za mořem dokládá i jeho sledovanost v televizi. Že je to historicky nejsledovanější pořad na obrazovkách asi netřeba hovořit, až dechberoucí jsou ale přesná čísla. Průměrná sledovanost finálového utkání play-off totiž každoročně atakuje 100 milionů diváků.
Tomu tak odpovídá i cena reklamy. Za 30vteřinový reklamní spot je nucen inzerent zaplatit i 30 milionů dolarů, v přepočtu zhruba 650 milionů korun, což ze Super Bowlu v televizi dělá nejdražší reklamní prostor na světě, prodat ho ale i tak nedá moc práce. Z hlediska těch největších firem světa jde totiž o prestiž a na rozpočet se tak rozhodně nehledí.
Jedna taková reklama firmy jako Pepsi či Coca-Colu vyjde v podstatě stejně draho jako celovečerní film. Na to, který spot bude hodnocen jako nejpovedenější, Američané dokonce sází. Letos byl ale přeci jen znát ekonomický dopad pandemie. Že by držitelé televizních práv zlevnili, nebo dokonce prostor neprodali, se tedy rozhodně nestalo. Vyprodat ho ale zabralo o dva měsíce déle, než je tomu obvyklé.
Sport je v případě Super Bowlu možná až na třetím místě. Mimo reklam je totiž pozornost diváků upřena také na tradiční halftime, tedy poločasovou show. V přestávce před druhou částí utkání totiž přímo na stadionu tradičně probíhá velkolepé představení těch největších světových muzikantských hvězd. Například letos v poločase vystoupí kanadský zpěvák The Weeknd.
Jestli se nyní ptáte, kolik si při astronomických cenách reklam umělec za 13minutové představení asi tak může vydělat, odpověď vás zaručeně překvapí. Obvykle si totiž přijde přesně na 0 dolarů. Vystoupit v průběhu největšího amerického sportovního svátku totiž je natolik velká výplata, že si umělci snad ani nic účtovat nemohou.
Naprázdno ale určitě nevyjdou. Příkladem budiž americká popová zpěvačka Lady Gaga, která na Super Bowlu vystupovala v roce 2017. Její tržby z prodeje merchandisingu a čísla na muzikálních streamovacích platformách se po velkolepé show zvýšily o 1000 %. O rok později vystupoval americký zpěvák Justin Timberlake a hlásil nárůst o 534 %, předloni rocková skupina Maroon 5 o 434 %.
Nakonec ale přeci jen jde i o sport. Letos navíc bude mít Super Bowl velmi zajímavý příběh. Vůbec poprvé totiž do finále play-off postoupil domácí tým. Na Raymond James Stadium v Tampě se totiž představí Tampa Bay Buccaneers proti Kansas City Chiefs.
.@Buccaneers. @Chiefs.
— NFL (@NFL) February 4, 2021
Super Bowl Sunday can't get here fast enough.
📺: #SBLV -- Sunday 6:30pm ET on CBS
📱: NFL app // Yahoo Sports app pic.twitter.com/fFQ2RZwFsV
Domácí jsou před začátkem utkání outsideři, a to navzdory tomu, že jejich barvy bude hájit i legendární, historicky nejúspěšnější hráč ligy, třiačtyřicetiletý Tom Brady. Americký quarterback (rozehrávač) se ve finále představí již podesáté, z toho šestkrát slavil úspěch, pokaždé ale ještě v dresu svého bývalého týmu New England Patriots.
V cestě fantastickému happy endu bude ale stát loňský šampion a nejlepší tým základní části - Kansas City Chiefs, v zádech s jednou z největších hvězd NFL, pětadvacetiletým quarterbackem Patrickem Mahomesem. Generační souboj dvou quarterbacků a největší sportovní americký svátek můžete sledovat v pondělí v 0:30.
Američané budou připraveni utkání sledovat u televizních obrazovek s řádně přichystaným občerstvením. Den Super Bowlu je totiž v zámoří druhá největší hostina v roce po Dni díkůvzdání. Ve Státech se podle odhadů v tu dobu sní 14 500 tun chipsů či 1,23 miliardy kuřecích křidélek.