Hlavní obsah

Americké aerolinky ruší poplatek za změnu letu. Co na to Česko?

Foto: Profimedia.cz

Letadlo společnosti American Airlines.

Americké aerolinky chtějí nalákat cestující tím, že zrušily poplatek za změnu letu. Čeští dopravci o něčem podobném neuvažují.

Článek

Aerolinky ve Spojených státech i v letní sezoně udržují režim bez poplatků za změnu letu. Podle serveru CNN není výjimkou, že si dříve některé dopravní společnosti účtovaly i 200 dolarů za změnu, ale teď místo pokut poskytují cestujícím flexibilní letenky. Chtějí potenciální cestující zbavit obav ze zrušeného letu a přilákat je k nákupu.

Žádná z hlavních amerických leteckých společností však zatím nenaznačila, že v bezpoplatkovém režimu plánuje zůstat navždy. V současné době je to podle vedení společností ale logický krok. Například aerolinky Delta a American Airlines prodloužily tento cestovatelský výdobytek do konce září, společnost United prozatím jen do konce července.

Podle údajů vládní agentury Bureau of Transportation Statistics američtí dopravci zaznamenali jen za rok 2019 za tyto poplatky příjem více než třech miliard dolarů. To zároveň činilo zhruba dvě procenta celkových příjmů hlavních dopravců.

Z pohledu cestujících by bylo asi naivní očekávat, že tyto nenáviděné poplatky zmizí navždy. Shodují se na tom analytici serveru CNN Business. Je však možné, že pandemie a s ní spojený šok výrazně zpozdí jejich návrat, a možná dokonce přiměje letecké společnosti, aby k cestujícím přistupovaly o něco vstřícněji.

Helane Beckerová, generální ředitelka a analytička výzkumu ve společnosti Cowen, předpovídá, že poplatky za změnu letu se nevrátí ještě mnoho měsíců, možná dokonce i let.

Letecká doprava na třiceti procentech

Podle údajů agentury Transportation Security Administration (TSA) je počet cestujících, kteří projdou bezpečnostní kontrolou na letištích v USA, v meziročním srovnání stále o sedmdesát procent níž.

Analytička Beckerová právě v reakci na nízký počet cestujících uvedla, že provoz leteckých společností se vrátí na původní úroveň za tři až pět let. Dopravci tak budou muset udělat vše, co mohou, aby zákazníky přilákali, což podle ní zahrnuje právě odstranění poplatků za změnu letu.

Potřeba dostat cestující zpátky na palubu by dokonce mohla přimět letecké společnosti k úpravě dalších politik, jako jsou poplatky za zavazadla, dodala Beckerová. Jiní analytici zase navrhují leteckým dopravcům trvale poplatky za změny uvolnit, alespoň dva týdny nebo déle před odletem. Vedení společností se však k jejich strategii odmítla vyjádřit.

V Česku změna jen s poplatkem

A jak jsou na tom aerolinky v Česku? Podle vyjádření jednoho ze zaměstnanců Českých aerolinií dopravce vybírá poplatky za změny i v dnešní době. Ty se pohybují v různé výši. Nejnižší poplatek je nastaven v hodnotě 60 eur, v přepočtu přibližně 1600 korun. K němu je pak třeba započítat i takzvaný „případný rozdíl v jízdném“.

Jeho výše se pak mění podle hodnoty samotné letenky. V praxi to podle zaměstnance znamená, že v případě letenky v hodnotě mezi dvěma až třemi tisíci korun se může stát, že zákazník zaplatí za poplatky cenu srovnatelnou s novou letenkou. Podobné informace a podmínky změny letu hlásí také letecký dopravce Smartwings.

Jediná možnost, kdy cestující za poplatky ušetří, je v případě, že je let zrušen nebo změněn ze strany dopravce. Možné zavedení bezpoplatkové strategie pro Seznam Zprávy tisková mluvčí Vladimíra Dufková odmítla.

Jak zmínili američtí analytici, právě zrušení poplatku za změnu letu by mohlo fungovat jako stimul, jenž přiláká nejisté cestující, kteří mají v těchto složitých dobách strach z nečekaných změn.

Právě skupina Smartwings, do níž spadají aerolinky Smartwings a ČSA, nyní řeší problémy kvůli zastavení provozu během koronavirové krize. Skupina uvedla, že k záchraně bude potřebovat i pomoc státu, který požádala o garanci za komerční úvěr v hodnotě kolem 800 milionů korun. Mluví se také o tom, že by firma měla mít možnost čerpat záruky z podpůrného programu COVID Plus, který je zaměřen na velké firmy.

Prostřednictvím komerčních bank v něm může žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun, maximální výše úvěru odpovídá 25 procentům ročního obratu společnosti. Skupina na začátku tohoto týdne zároveň oznámila, že kvůli potížím propustí v následujících měsících až 600 zaměstnanců.

Nárůst návštěvníků potřebuje kromě leteckých dopravců také české letiště. To hlásí v posledních dnech návrat pravidelných leteckých linek do provozu. První červencový týden došlo k obnovení leteckých spojení do celkem 34 destinací.

„Se začátkem července bude mít Letiště Václava Havla Praha obnovený provoz do celkem 57 destinací,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. Ačkoliv letiště postupně obnovuje některé lety do „bezpečných“ destinací, rozhodující vliv na příjem instituce bude mít hlavně obsazenost letadel.

Doporučované