Článek
Americký prezident Donald Trump několikrát pohrozil zavedením cel na dovoz evropských aut. Loni v květnu uvedl, že uvažuje o uvalení cla až 25 procent. To by znamenalo pokles tržeb automobilového průmyslu v ČR zhruba o 12 miliard korun ročně a ztrátu až 25 tisíc pracovních míst.
Prezident Evropské centrální banky Mario Draghi a výkonná ředitelka Mezinárodního měnového fondu Christine Lagardeová se minulý týden shodli, že kvůli zmíněným neshodám může zpomalit ekonomický růst. V této souvislosti zmiňují i Českou republiku, která by byla v EU čtvrtou nejvíce zasaženou zemí.
Podle nejnovější analýzy Centra pro automobilový výzkum by se celosvětový odbyt nových aut mohl v letošním roce snížit o více než 5 % na 79,5 milionu. To by představovalo nejprudší pokles od globální finanční krize z roku 2008.
Ačkoliv Česká republika do USA přímo dováží jen minimum automobilů (cca 1 %), je Česko největším obchodním partnerem Německa, kam se exportují díly za zhruba 185 miliard korun, což odpovídá cca 20 % exportu v automobilovém průmyslu. Tyto díly pak většinou končí v německých vozech, které jsou – zejména v prémiové kategorii – hlavním exportním artiklem Německa do USA, přičemž USA jsou pro Německo největším obchodním partnerem.
Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla je důležité soustředit se na jednání, která z Česka můžeme ovlivnit, podobné obavy jako z uvalení amerických cel na evropské vozy vytváří i stále neujasněná podoba brexitu. Ač se stále nekoná, nervozita, která kolem neúspěšných jednání vznikla, přímo ovlivňuje obchodování ve všech oblastech.