Článek
„Výslech“ Martina Jahody začal otázkou, co snídal. U jiných byznysmenů možná nepatřičná zvědavost, ale u spolumajitele firmy Emco logické. Emco je totiž dominantním výrobcem ovesných vloček, müsli a tyčinek.
Za největší úspěch Jahodovi – jde o rodinnou firmu – považují, že prorazili na americkém potravinářském trhu. Přesněji řečeno v síti obchodů Walmart s bezlepkovou čokoládovou tyčinkou. „Myslím, že by vám chutnala, i když je o hodně sladší, než jsme zvyklí tady v Česku,“ popsal Martin Jahoda.
Právě na americký trh se chtějí zaměřit ještě více. Zákazníci podle něj stále více řeší, co jedí. Chtějí superpotraviny, méně cukru a lepku a naopak víc proteinu.
Martin Jahoda podniká v oboru, který je – i když se to nezdá – přímo závislý na počasí. Letošní extrémně suché léto se odrazilo na ceně ovsa. A tím pádem i na ovesných vločkách, ale i na dalších cereálních výrobcích.
Emco nákupy „řeší“ vždy od sklizně do sklizně a zásoby za staré ceny mají výrobci už jen na pár měsíců.
„Letošní sklizeň nebyla úplně ideální z pohledu počasí, postupně se nám scházejí nabídky a ta cena ovsa jde nahoru,“ vysvětlil Jahoda.
On, ani jeho sestry neuvažují o tom, že by do podnikání přizvali dalšího investora. Momentálně exportují s různými produkty do 50 zemí světa.
Druhá část rozhovoru s Martinem Jahodou:
Proč vsadili ve výrobě na pomoc robotů? Jaké příchutě mají zákazníci nejraději? A jak to vypadá ve vývojovém oddělení, ve kterém vznikají nové výrobky?
Sledujte magazín Byznys, který vysíláme v Televizi Seznam každý všední den ve 14:00, v repríze pak ve 21:30 (s výjimkou pátku, kdy vysíláme od 18:15).