Článek
Americký obchodní gigant Amazon vyšetřuje tvrzení, podle kterých jeho čínští zaměstnanci nabízeli konkurenci důvěrné informace o zákaznících. Informace měly konkurenčním obchodníkům pomoci se zvyšováním prodejů jejich výrobků.
Se zprávou přišel americký deník Wall Street Journal. Podle deníku zaměstnanci Amazonu v Číně poskytovali skrze prostředníky citlivé informace prodejcům, kteří své zboží nabízejí přímo na stránkách Amazonu. Za údaje o prodejích, emailové adresy zákazníků či odstraňování negativních recenzí měli požadovat úplatky v rozmezí od 80 do 2 000 dolarů (zhruba 43 000 korun).
V Číně se jedná sice o běžnou, nicméně zakázanou praktiku, kterou si snaží nepříliš dobře placení zaměstnanci velkých společností přivydělat.
Amazon nyní dle vyjádření zástupců společnosti provádí rozsáhlé vyšetřování. V prohlášení, které vydal, se uvádí: „Na naše zaměstnance máme vysoké etické nároky a každý, kdo tyto etické standardy poruší, bude čelit potrestání ve formě ukončení pracovního poměru a dalším právním krokům. Máme nulovou toleranci ke zneužívání našich systémů a pokud zjistíme, že k nějakému takovému zneužití došlo, okamžitě zakročíme a těmto obchodníkům budou zrušeny účty a smazány recenze na našich stránkách.”
Podle zprávy Wall Street Journal Amazon momentálně vyšetřuje podobné úniky i ve svých amerických pobočkách.
Zhruba polovina zboží na stránkách Amazonu pochází od třetích stran, které jsou však s Amazonem v přímém konkurenčním vztahu vůči jeho vlastním výrobkům a službám. Interní vyšetřování již vedlo ke změně čínského vedení společnosti. Podle zprávy využívali čínští prostředníci ke kontaktování zaměstnanců Amazonu čínskou chatovací aplikaci WeChat.