Článek
Společnost Amazon koupila svou první flotilu letadel, kterými významně posílí svou vlastní síť letecké nákladní dopravy.
Jedenáct strojů 767-300 amerického výrobce letadel Boeing převezme od Delta Air Lines a WestJetu. Nová letadla mají „podpořit rostoucí zákaznickou základnu Amazonu“, uvádí společnost ve svém prohlášení.
„Naším cílem je pokračovat v dodávkách zákazníkům po celých Spojených státech způsobem, který od Amazonu očekávají, a nákup našich vlastních letadel je dalším přirozeným krokem k dosažení tohoto cíle,“ uvedla Sarah Rhoadsová, viceprezidentka společnosti Amazon Global Air.
Není to však první pokus internetového gigantu o vlastní letecký provoz. O něco podobného se pokusil už v roce 2016. V té době si však letadla Amazon jen na zkoušku pronajímal.
„Kombinace pronajatých i vlastněných letadel v naší rostoucí flotile nám umožňuje lépe řídit naše operace, což nám zase pomáhá držet krok při plnění našich slibů zákazníkům,“ vysvětluje důvody Amazonu Rhoadsová.
Budoucí konkurence přepravcům?
Společnost Amazon Air v současné době používá svá letadla pouze k přepravě svých vlastních objemů a dosud nesmí prodávat služby třetím stranám. Pokud by situace dospěla k tomu, že by firma začala převážet zboží i ostatních prodejců, znamenalo by to významný krok v oblasti logistiky. „Vedlo by to jistě ke ztrátě výnosů pro společnosti jako UPS a FedEx, Amazon s nimi dosud přímo nekonkuruje,“ vysvětlil Damian Brett, redaktor dopravního serveru Air Cargo News.
„Pokud by však společnost Amazon začala nabízet služby letecké nákladní dopravy externím stranám, mohla by se stát větší hrozbou,“ dodal.
Odborníci tvrdí, že právě nákup vlastních letadel umožní Amazonu stát se důvěryhodným konkurentem ve světě logistiky.
„Je důležité, že společnost Amazon koupila letadla, na rozdíl od leasingových dopravců. To by mohlo vést k nižším celkovým nákladům v dlouhodobém hledisku, větší kontrole nad rychlostí, spolehlivostí a kvalitou služeb. Vlastní doprava může navíc urychlit cíl společnosti o upevnění značky jako skutečného hráče v konkurenčním světě letecké nákladní dopravy,“ uvedla Michelle Mooneyová ze společnosti Logistics Manager.
V minulosti společnost vypočítala, že je levnější zvládat logistiku vlastními silami než využívat třetí strany. Proto od roku 2015 začala budovat vlastní globální logistickou síť typu end-to-end s vlastními dodávkami, nákladními automobily a letadly.
„Je pravděpodobné, že tato platforma bude během několika let větším poskytovatelem dodavatelského řetězce než společnosti, jako je FedEx nebo UPS, s potenciálem zahájit činnost jako nezávislý dopravce v USA - a možná i globálně,“ okomentoval Gonzalo de la Mata, odborný konzultant v oblasti marketingu ze společnosti Molzi.
Podle odborníků navíc šéf Amazonu Jeff Bezos s rozšiřováním své letecké flotily přišel přesně včas. Ceny letadel se za poslední rok významně propadly. Zejména z důvodu klesající poptávky po cestování v důsledku různých globálních blokád.
Dominance Amazonu
Amazon vytváří globální dominanci v mnoha oborech. Není tedy velkým překvapením, že se vedení pustilo také do logistiky,” uvedla Kate Lesterová, donátorka a výkonná ředitelka společnosti Diamond Logistics.
Dodala však, že etablovaní konkurenti si stále zachovávají svou hodnotu, „zejména proto, že se někteří lidé z komerčních nebo etických důvodů rozhodnou nepřihlásit k odběru služby Amazon“.
Rostoucí flotila
Zpráva chicagské univerzity DePaul z loňského roku odhaduje, že flotila Amazonu pravděpodobně do roku 2028 vzroste na 200 letadel.
„V době, kdy mnoho dalších leteckých společností z důvodu pandemie své flotily naopak zmenšuje, postupuje společnost Amazon v úsilí o rychlejší a levnější doručování přímo domů v ambiciózním časovém harmonogramu,“ uvádí zpráva univerzity. „Robustní expanze společnosti Amazon Air z ní činí jeden z největších příběhů v odvětví leteckého nákladu za poslední roky.“
Zpráva však uvádí, že její síť je i v současné době stále méně rozvinutá než její konkurenti FedEx a UPS.
V roce 2019 společnost Amazon dodala v Severní Americe odhadem 2,3 miliardy balíčků, převážně složených ze zboží zakoupeného na vlastní platformě.
To je ve srovnání s 3,1 miliardy a 4,7 miliardy celkových dodaných balíčků - zakoupených prostřednictvím mnoha různých webových stránek - na FedEx a UPS ještě málo.
Analytici americké banky Morgan Stanley však odhadují, že Amazon předběhne UPS a FedEx v celkovém objemu balíků doručených do USA do roku 2022.