Hlavní obsah

Alza zamířila do Francie. Alzáka si bere s sebou

Ukázka z rozhovoru s Petrem Benou, místopředsedou představenstva Alzy. Celý rozhovor přineseme už zítra.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Největší tuzemský e-shop Alza posiluje v zahraničí. Své zboží začal nově prodávat ve Francii. Firma už dříve ohlásila, že chce do roku 2026 působit minimálně v deseti zemích Evropské unie.

Článek

Společnost Alza pokračuje v zahraniční ofenzivě. Poté, co se zabydlela v Maďarsku, kde se stala dvojkou tamního trhu a v Rakousku a Německu vyrostla o stovky procent, míří nově do Francie.

„Čerstvě jsme otevřeli Francii. Západním trhům věříme,“ potvrzuje v rozhovoru pro SZ Byznys místopředseda představenstva Alzy Petr Bena.

Řízení z Prahy

Už dříve se firma nechala slyšet, že chce do pěti let působit minimálně v deseti zemích EU.

Alza zatím nebude mít ve Francii svůj tým – o veškerý provoz se bude starat pražská pobočka a call centrum posílené o francouzsky mluvící operátory. „E-commerce má výhodu v tom, že v dané zemi nemusíte být fyzicky přítomen. My například v Rakousku máme jednu pobočku, ale v Německu v tuto chvíli nejsme a to samé bude platit ve Francii. Pokud tam ale byznys poroste, může se ukázat, že budeme potřebovat lidi, kteří budou přímo na francouzském trhu,“ dodává Bena.

Firma kompletně přeložila svůj e-shop a vybrala zboží, na které chce v zemi galského kohouta sázet. Platí totiž, že sortiment pro každou zemi je jiný. Ve Francii bude Alza prodávat zhruba 75 tisíc položek– tedy výrazně méně, než kolik má v portfoliu v Česku.

„V Česku máme sortiment nejširší. V Německu a Rakousku stojíme na tradičním core sortimentu Alzy – tedy IT a elektronice a s podobným sortimentem jsme šli i do Francie. Firma chce v počátcích sázet hlavně na on-line reklamu. Zelený Alzák bude zatím hlavně na vizuálech, tak jako je tomu v Rakousku či Německu.

V Maďarsku jsme se stali z trojky trhu už dvojkou. A minulý týden jsme tam otevřeli svůj první sklad mimo Česko a Slovensko.
Petr Bena, místopředseda představenstva Alzy

Alza také počítá s tím, že v zahraničí postupně rozšíří síť Alzaboxů. Kromě České republiky je má zatím pouze v Maďarsku, kde je jich zhruba stovka.

Loňský rok na rekordu

V loňském roce měla Alza rekordní tržby tržby 37,3 miliardy korun. Kolik procent z tržeb aktuálně představují zahraniční divize Alzy, firma nesděluje. „Česko nám ale určitě stále ještě dělá více než polovinu byznysu,“ říká Petr Bena. Zároveň ale dodává, že zahraničním trhům se v loňském roce výrazně dařilo.

„V Maďarsku jsme se stali z trojky trhu už dvojkou. A minulý týden jsme tam otevřeli svůj první sklad mimo Česko a Slovensko. V Německu jsme loni vyrostli o 233 procent – bylo to sice z malé základny, ale letos opět rosteme ve stovkách procent,“ dodává Bena s tím, že firma západním trhům věří.

Za hranice míří i další

Alza není jediný český e-shop, který posiluje v zahraničí. V evropských zemích působí například i prodejce parfémů a kosmetiky Notino – pro něj dokonce zahraniční prodeje představují více než tři čtvrtiny tržeb. Za hranicemi země roste také on-line prodejce potravin Rohlik.cz, který po Vídni a Maďarsku zamířil letos v létě pod názvem Knuspr.de na německý trh.

Související témata:

Doporučované