Článek
Německá firma Haribo na začátku ledna poslala společnosti Ositos & Co dopis. V něm stálo, že produkt baskické firmy je natolik podobný gumovým medvídkům Haribo, že porušuje ochrannou známku. Podobnost podle dopisu „nelze vysvětlit ani ospravedlnit pouhou náhodou“.
Generální ředitel společnosti Ositos & Co Ander Méndez je podle deníku The Guardian šokovaný a zmatený.
„Jsme z toho trochu vystrašení, abychom byli upřímní,“ uvedl Méndez. „Je mi jen 24 let a právě jsem dokončil univerzitu. To, co se nám teď děje, běžně vídám jen ve filmech. Nikdy si nemyslíš, že se to stane Tobě,“ dodal.
Méndez dále řekl, že možné záměně s produkty Haribo nerozumí. Medvědi Ositos & Co jsou podle něj větší a jiného tvaru, prodávají se pouze online nebo na místech, kde se podává alkohol. Navíc jsou jasně označeni jako výrobky pro lidi ve věku nad 18 let.
Haribo: Jde o standardní právní postup
Německá společnost uvedla, že k ochraně svých registrovaných známek využívá pouze „standardní právní postupy“ a vstoupit na trh s alkoholickými nápoji v úmyslu nemá.
Firma podle mluvčí požaduje, aby společnost Ositos & Co okamžitě zastavila výrobu a prodej svých alkoholických medvědů a přenesla vlastnictví domény ositosconalcohol.com na Haribo.
„O převod internetové domény společnost požádala za účelem ochrany a obrany svého duševního vlastnictví a image,“ uvedla mluvčí společnosti.
Méndez momentálně s přáteli zvažuje své možnosti. Podle jeho slov ale nemají peníze na to, aby vstoupili do právního boje s nadnárodní společností. „Takových případů, jako je ten náš, by se mohlo objevit více. Mladí lidé jsou omezováni, protože nemají prostředky k boji s nadnárodní společností,“ dodal Méndez.
Každý baskický méďa obsahuje 15 % alkoholu. Sedm nebo osm medvídků se tak vyrovná sklenici piva nebo vína. Společnost mezitím plánuje pokračovat v jejich prodeji ve Španělsku, ve Francii a ve Velké Británii. Aby ukázala, že jejich medvědi se zastrašit nenechají.