Hlavní obsah

Albert začal v Brně testovat e-shop. Láká ho i spolupráce s malými prodejci

Foto: Albert

Novou věrnostní aplikaci Albertu si za měsíc nainstalovalo téměř 600 tisíc lidí.

Albert udělal důležitý krok ke spuštění e-shopu, začal ho testovat v Brně na 1500 zákaznících. Zboží zatím rozváží domů z prodejen, ale zváží i výstavbu skladů.

Článek

Nová služba řetězce s více než třemi stovkami prodejen v České republice se bude jmenovat Albert domů zdarma. Po nedávném spuštění věrnostní aplikace v mobilech je to další krok k digitalizaci.

„V tomto týdnu jsme v Brně spustili pilotní projekt e-shopu. Nejsme první, ale dává nám to příležitost, abychom se učili z toho, co trh nabízí,“ řekl na dotaz redakce SZ Byznys na tiskové konferenci šéf Albertů Jesper Lauridsen.

Slibuje, že půjde o nejekologičtější řešení i vzhledem k doručování do center měst. Testování probíhá v uzavřeném kruhu 1500 zákazníků a doručení do domu nebude, jak už název napovídá, zpoplatněno.

„V tuto chvíli nemáme plný sortiment, ale vybrali jsme nejpopulárnější zboží,“ uvedl ředitel a dodal, že konkurenční výhodou může být hustá síť prodejen v celém Česku, odkud by se zboží mohlo distribuovat. Nevyloučil však, že si online vyžádá i vlastní sklady. „Věříme, že budeme pro službu potřebovat i speciální skladovací prostory, abychom získali úspory z rozsahu,“ dodal.

Lauridsen neupřesnil, kam by potraviny mohl Albert rozvážet. Rozhodne i na základě úspěchu pilotního provozu.

Ekologickým aspektem má být cenové zvýhodnění zákazníků, kteří udělají třeba jeden velký nákup namísto například tří malých za týden.

„Online byznys je jedním z vítězů pandemie. I před touto situací segment velmi rychle rostl. My jsme v něm jedním z největších hráčů v Česku, vždy jsme říkali, že není otázkou, zda, ale kdy službu spustíme,“ řekl Lauridsen.

Svůj vlastní e-shop už má Tesco, které online nakupování nabízí nejdéle ze všech řetězců. Po něm přišel Lidl, ten však internetový obchod omezil na spotřební zboží. Síť hypermarketů Globus se vydala cestou výstavby výdejních míst, která rozšíří na všechny hypermarkety. E-shop plánuje také Kaufland.

Albert také bude dál reagovat na atraktivitu malých prodejen, které se orientují na nabídku čerstvých potravin, zdravé výživy a sortimentu bistro. Tímto směrem jde například loni modernizovaná prodejna v Jesenici, připomínající tržiště nebo velmi malý obchod Albert Fresh v Brně, který je zatím první svého druhu.

Řetězec by mohl jít i cestou spolupráce s menšími prodejci. „Provozovatelé malých potravin vidí, že Albert má mnoho co nabídnout, a je možné, že jim nabídneme spolupráci. Mohlo by to být zajímavé i pro nás, ale není to prioritou letošního roku,“ uvedl.

Digitální ceny

Nizozemsko-belgická skupina v Česku pokračuje s nasazováním digitálních cenovek, kterých má už půl milionu u zeleniny a ovoce, u kávy a čajů, nápojů, pečiva a dalších potravin. Smysl by podle Lauridsena dávalo i rozšíření na další sortiment.

„Celá oblast IT je velmi důležitá. Investovali jsme velké prostředky do programů, které dokážou analyzovat zákaznickou poptávku podle nákupů v každé prodejně. Umělá inteligence, založená na robotickém učení a práci s velkými daty, dokáže dělat přesné objednávky pro každou prodejnu každý den,“ popsal.

Pokročilá analýza zákaznického chování by mohla vést i k individuálnímu nastavování cen zboží na prodejnách, takzvanému dynamickému naceňování. To je praxe, kterou používají některé e-shopy. Parametrem pro změnu cen může být například denní doba nebo velikost poptávky. V zahraničí jsou případy, kdy se ceny zboží mění i podle počasí.

„Dynamické naceňování pro každou prodejnu je určitě jedna z možností, nejen z hlediska lokace, ale i času. Pomohlo by to i v naší snaze předcházet plýtvání potravinami,“ dodal Lauridsen. V kombinaci s digitálními cenovkami by se přeceňovalo mnohem snáz.

Doporučované