Článek
Koncern Agrofert na svých webových stránkách uvádí, že se „v médiích neustále stupňuje kampaň vedená proti koncernu Agrofert a jeho společnostem, která má zcela jasný politický podtext“. Proto vznikla mediální kampaň, která má přinést vhled do života běžných zaměstnanců koncernu.
„Samozřejmě se nás dotýká, když média vytváří o Agrofertu a jeho firmách negativní obraz pro veřejnost. Realita je přitom úplně jiná. Jsme jedním z největších privátních subjektů v České republice a kdekoliv ve světě by na takovou firmu byli hrdí. My na své zaměstnance hrdí jsme, protože oni se starají třeba o to, aby byl ráno chleba a rohlíky na pultech obchodů,“ uvádí Josef Mráz, výkonný ředitel Agrofertu. Tím také zdůvodňuje název celé kampaně „Ještě, že vás máme“.
„Bezesporu jsme se stali součástí boje, kdy je Agrofert používán při tlaku na našeho bývalého majitele, dnes premiéra Andreje Babiše,“ řekl Mráz pro Mladou frontu DNES, která do holdingu Agrofert spadá.
Podle ředitele české reklamní agentury Ogilvy Ondřeje Obluka je Agrofert jako značka ale se svým zakladatelem a majitelem spojená v každém případě, a sebelepší kampaň s tím nic neudělá.
„Pověst značky Agrofert je pevně spojena s pověstí značky ANO a potažmo značky Babiš. Reklama je mocný nástroj, ale nedokáže úplně změnit fakta – možná tak dočasně vybudovat kouřovou clonu. Takže mi to přijde, jako kdyby si Lada zaplatila kampaň, že dělá nejluxusnější a nejmodernější auta na světě. Dokud je opravdu nezačne vyrábět, nikdo tomu dlouhodobě neuvěří. Kdo je příznivec premiéra a hnutí ANO, toho jen utvrdí v tom, co už si myslí, kdo příznivec není, díky kampani rozhodně názor nezmění,“ dodal.
Podle Karla Komínka z Institutu politického marketingu je to typická brandová kampaň, která má za cíl zlepšit vnímání celé značky jako takové, netýká se jednoho produktu. Takové kampaně jednou za čas vzniknou. „Přímo od Agrofertu si jako jednotlivec nebudu schopný nic koupit, ale spousta lidí už dnes ví, že existuje spousta jednotlivých výrobců, kteří do celé té rodiny patří. Také existuje spousta lidí, kteří si právě kvůli tomu daný výrobek nekoupí,“ říká.
S tím může souviset i mobilní aplikace Bez Andreje, která má jedinou funkci – z čárového kódu zboží vyčte, jestli se na výrobě podílejí firmy ze svěřenského fondu českého premiéra Andreje Babiše. Tu si podle jejího autora Martina Vytrhlíka do srpna 2018 stáhlo přes 135 tisíc lidí.
Dnes překročila aplikace #BezAndreje 135 000 stažení. Což je zhruba o 134 950 stažení, než jsem původně očekával. Hodně se těším na moment, kdy už nebude pořeba a nikdo na ni nevzpomene. Věřím, že to bude co nejdříve. Update bude brzy, jen co jej Apple přestane zdržovat.
— Martin Vytrhlík (@vytick) August 2, 2018
K reklamní kampani se v dnešním rozhovoru pro deník Právo vyjádřil i předseda představenstva Agrofertu Zbyněk Průša. „Celá kampaň má jednotný slogan ‚Ještě, že vás máme‘. Nezastírám, že tento slogan může mít různé interpretace, ale primárním významem má být poděkování našim zaměstnancům za to, že je skutečně máme.“
Na otázku, zdali se na tomto sloganu lidé „vyřádí“, Průša odpověděl, že se to stát může, ale nebojí se toho. „Aspoň se o kampani bude mluvit,“ prohlásil. Ze žurnalistiky se podle něj čím dál víc vytrácí férová hra. „Často říkám, že Agrofert je hromosvodem nenávisti vůči Andreji Babišovi. Lidi bohužel nedělají rozdíly. V očích mnohých je Babiš, hnutí ANO, Čapí hnízdo a Agrofert jedno. Ale tak to vůbec není. My nemáme s politikou nic společného a držíme se od ní stranou,“ dodal Průša.
Agrofert se v posledních měsících v médiích objevoval převážně ve spojení s osobou Andreje Babiše a jeho kauzy se společností Farma Čapí hnízdo. Ta, tehdy ještě pod názvem ZZN AGRO Pelhřimov, patřila Agrofertu. V prosinci 2007 se firma přeměnila na akciovou společnost s akciemi na majitele. O rok později získala evropskou dotaci v programu pro malé a střední podniky, po několika letech se společnost vrátila pod Agrofert. Babiš vlastnil holding do předloňského února, pak jej vložil do svěřenských fondů.