Článek
Článek si také můžete pustit v audioverzi.
„Ve většině dceřiných firem dva dny volna v návaznosti na očkování neposkytujeme. Důvodem je skutečnost, že sdružujeme převážně podniky výrobního charakteru, kde by realizace takového opatření byla velmi obtížná,“ uvedl na dotaz Seznam Zpráv mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka.
Holding Agrofert, jehož je Andrej Babiš zakladatelem a který vložil do svěřenského fondu, tak sám nejde příkladem v tom, co premiér hlásá. Dva dny placené dovolené navíc pro všechny státní zaměstnance očkované proti covidu-19 zavedla vláda už na konci července. A ke stejnému postupu opakovaně vyzval i kraje, obce a soukromé firmy. Chce tak ještě zatraktivnit motivaci k očkování.
Agrofert je po boleslavské Škodovce druhým největším zaměstnavatelem v České republice, podle výroční zprávy za rok 2020 pro něj pracuje 31 792 lidí. Jenže zatímco Škoda Auto nově zavedla dva dny placené dovolené pro všechny, kdo do konce září dokončí vakcinaci, Agrofert zůstal k Babišově výzvě hluchý.
Anketa
Ať už jde o Penam, Kostelecké uzeniny, Prechezu, Mafru nebo třeba společnost Deza. „Situaci v jednotlivých firmách nebudeme detailně komentovat. Beze změny platí, že na očkování proti onemocnění covid pohlížíme jako na návštěvu u lékaře a pracovníky na nezbytně nutnou dobu ze zaměstnání uvolňujeme,“ dodal Hanzelka.
Připomeňme, že Agrofert uvádí Andreje Babiše jako hlavního koncového příjemce zisků ze svého podnikání.
„Každý dobrý majitel chrání zaměstnance“
Soukromé firmy vyzývá Andrej Babiš k zavedení benefitu opakovaně.
„Myslím, že každý dobrý zaměstnavatel a každý majitel firmy si je vědom toho, že musí ochránit své zaměstnance, jinak pokud nakažení zaměstnanci covidem skončí v izolaci nebo karanténě, tak by to mělo negativní dopad na tu firmu,“ řekl doslova Babiš na konci července, když vláda jeho návrh schválila.
A soukromé firmy nezapomněl zmínit ani ve svém posledním pravidelném nedělním příspěvku na Facebooku. „Já jsem přemýšlel o motivaci (k očkování). Přišel (jsem) s tím, že navrhuji ty dva dny (placeného volna). A to jsem se inspiroval u soukromých firem,“ říká ve videu Babiš.
Někteří ekonomové tvrdí, že se v podstatě jakákoliv motivace k očkování ve výsledku finančně vyplatí, pokud zabrání další vlně epidemie a s ní spojenému propadu ekonomiky. Na druhou stranu s sebou podobné benefity nesou okamžité náklady. Například dvoudenní dovolená všech zaměstnanců by podle výpočtu Seznam Zpráv mohla Agrofert přijít až na 200 milionů.