Hlavní obsah

Podvod na USA, kvůli Dieselgate zatkla FBI prvního manažera

Video: V USA obvinili v aféře Dieselgate Olivera Schmidta. Do března 2015 vedl oddělení pro dodržování regulačních předpisů v USA.

Volkswagen zaplatí v Americe každému majiteli jejich auta v přepočtu až 255 tisíc korun. Evropané mají nárok pouze na opravu.

Článek

Vyšetřování podvodů s emisemi německé automobilky Volkswagen má prvního obviněného manažera. FBI zatkla bývalého šéfa amerického oddělení firmy pro dodržování regulačních předpisů Olivera Schmidta. Čelí obvinění ze spiknutí s cílem podvodu na USA.

Majitelé automobilů koncernu dostanou v USA odškodnění až 10 tisíc dolarů (255 tisíc Kč), v Evropě zákazníci nárok na náhradu nemají.

Vyšetřovatelé zatkli Schmidta v sobotu na Floridě a v pondělí by si měl vyslechnout obžalobu v Detroitu.

Schmidt vedl do března 2015 oddělení pro dodržování regulačních předpisů v USA a FBI ho viní ze zakrývání manipulací s emisemi před regulačními orgány, kterého se měl Volkswagen opakovaně dopouštět.

„Volkswagen dál spolupracuje s ministerstvem spravedlnosti a pracuje na vyřešení zbývajících otázek ve Spojených státech. Nebylo by vhodné se vyjadřovat k probíhajícímu vyšetřování nebo komentovat personální záležitosti,” řekla mluvčí automobilky Jeannine Ginivan.

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software, který při testování emisí umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

Po celém světě se skandál týká zhruba 11 milionů naftových aut, z toho zhruba 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Američané dostanou 255 tisíc, Evropané nic

Na základě dohody o civilním urovnání sporů bude muset Volkswagen zaplatit zhruba 16 miliard dolarů (410 miliard Kč). Všichni majitelé vozů koncernu Volkswagen, do nichž automobilka nainstalovala nelegální software, mohou požadovat úpravu auta, nebo odkoupení vozu.

Americká dohoda o urovnání také předpokládá, že majitelé dostanou odškodné až 10 tisíc dolarů (255 tisíc Kč). V USA se náhrada týká asi půl milionu naftových vozů. Konečné rozhodnutí o vyrovnání by mohlo přijít v příštím týdnu.

Zatímco američtí majitelé mají mimo výměny vozu nebo náhrady škody nárok ještě na odškodné, evropští zákazníci si musí vystačit s opravou, kterou německý dopravní úřad schválil pro všechny evropské automobily Volkswagenu v prosinci.

Evropské „vyrovnání" za bilion

„Jakmile dojde k opravě, vůz bude odpovídat všem legislativním požadavkům a platným normám emisí,” uvedla v prohlášení automobilka.

Proti tomu ale protestuje hromadná žaloba americké advokátní kanceláře Hausfeld, která zastupuje společně s internetovou platformou my-right.de požadavky více než 100 tisíc majitelů aut z koncernu Volkswagen.

Pokud by automobilka odškodnila evropské zákazníky stejně jako americké, musela by si připravit 40 miliard eur (1,08 bilionu Kč).

Žaloba požaduje, aby klient výměnou za vrácení automobilu obdržel plnou náhradu kupní ceny bez srážek za jeho používání. Uvádí se v ní také, že Volkswagen prodejem aut vybavených softwarem pro manipulace s testy emisí porušoval pravidla EU.

Hromadná žaloba Britů

K žalobě německých zákazníků se podle Guardianu připojila i skupina asi 10 tisíc poškozených z Británie, kteří žádají 3 tisíce liber (asi 95 tisíc Kč) pro každého.

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller ale už v červenci řekl, že v „Americe jsou emisní limity přísnější, což nápravu komplikuje". Podle Müllera by bylo odškodnění evropských zákazníků podobně jako v Americe nepřiměřené.

Eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová se sejde s Müllerem začátkem února a bude chtít automobilku dotlačit k zaplacení mimořádného bonusu nebo kompenzace pro evropské zákazníky.

Odškodnění v Kanadě, pokuty v Koreji

Po vzoru amerických majitelů odškodní Volkswagen i kanadské zákazníky. Automobilka vydá na úpravu vozů a odškodnění tamních majitelů 72,4 miliardy Kč. Společnost odkoupí nebo upraví 105 tisíc aut.

Dosud jediným trestně obviněným pracovníkem Volkswagenu v USA kvůli skandálu kolem falšování emisních testů byl inženýr James Liang, který se loni přiznal ke spiknutí a nyní čeká na rozsudek.

Liang měl podle žaloby spolu s dalšími inženýry za úkol navrhnout nové naftové motory pro americký trh, které by vyhovovaly zpřísněným normám pro emise oxidů dusíku. Když se jim ale nepodařilo vyvinout motor, který by zároveň splňoval požadavky zákazníků na výkon, rozhodli se vytvořit software, jenž při testech skrývá nadlimitní emise.

Jihokorejský soud vyměřil 6. ledna jednomu z vedoucích pracovníků tamní divize Volkswagenu trest na rok a půl vězení. Potrestal ho tak za falšování dokumentů o testech emisí a úrovně hluku.

Úřady v Jižní Koreji vyměřily Volkswagenu za falšování pokutu 17,8 miliardy wonů (380 milionů Kč). Už dříve přitom pokutovaly automobilku za manipulace emisních testů 14,1 miliardy wonů (301 milionů Kč) a za klamavou reklamu 37,3 miliardy wonů (797 milionů Kč).

Doporučované