Článek
Vysoké ceny paliv, obchodní války mezi mocnostmi, ale také uzemnění Boeingů 737 MAX – to jsou faktory, které letecký průmysl dostaly na nejhorší úroveň od roku 2014.
„Byznysové prostředí se pro letecké společnosti zhoršuje spolu s tím, jak zdražují pohonné hmoty a značně oslabuje světový obchod,“ uvádí IATA ve svém prohlášení. „Marže se budou snižovat s rostoucími náklady,“ dodává.
Asociace očekává, že růst nákladů o 7,4 procenta převýší prodeje, které podle odhadů porostou o 6 a půl procenta. Letecké společnosti tak v důsledku na každém svém letošním pasažérovi vydělají o 11 procent méně než loni.
Paliva podraží o čtvrtinu za dva roky, odhaduje asociace
Za vyšší náklady může právě růst cen pohonných hmot, které tvoří právě zhruba čtvrtinu provozních nákladů aerolinek. Vlivem napětí mezi Spojenými státy, Íránem a Venezuelou zdražuje ropa. Cena paliv oproti roku 2017 podle asociace vzroste až o 27 a půl procenta.
A zatímco dostat letadla ve vzduchu je čím dál dražší, nákladní letecký průmysl se brzy může potýkat i s nedostatkem poptávky dovozců. Podle CNN ho poškodí obchodní válka, která zvlášť mezi USA a Čínou poslední dobou eskaluje. Asociace očekává také odliv běžných cestujících, ale ne tak výrazný jako právě u těchto zakázek.
A přestože nejsou v odhadu zmíněny přímo, Boeingy 737 a jejich uzemnění jsou také jedním z důležitých faktorů ovlivňujících letectví. Aerolinky stále řeší lety zrušené kvůli tomu, že nemohou používat desítky svých letadel. A to se do zisků rovněž promítne. Boeing nicméně přislíbil, že některé z výdajů společností na uzemnění bude kompenzovat.