Hlavní obsah

Aerolinky ruší lety. Strach z covidu ustoupil, kvůli pauze ale chybí piloti

Aerolinky zaškolují piloty, aby uspokojily poptávku.

Aerolinkám stoupla poptávka, ale i přes vysoký zájem musí nové lety rušit. Po pandemické pauze jim totiž chybí vyškolení piloti, proto jsou letecké trenažery a instruktoři létání v jednom kole. Týká se to nejen USA, ale i Evropy.

Článek

Letecká doprava se po pandemické odmlce opět vrací do provozu. Je ale možné, že některé z nejžádanějších letů se vůbec nezvednou ze země. Leteckým společnostem v USA totiž chybí vyškolení piloti.

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Letecké simulátory od Atlanty přes Dallas až po Miami jsou v plném provozu. Aerolinky se na nich snaží vycvičit stovky pilotů. Chtějí totiž vyhovět klientům, kteří si letos na jaře zarezervovali letenky hned, jakmile se začala zvyšovat proočkovanost a rozvolňovat hygienická opatření.

Rekreační cestování po Spojených státech se podle vyjádření vedoucích pracovníků aerolinek vrátilo na úroveň roku 2019 a oživují se i obchodní cesty. Nynější rychlý nárůst poptávky po cestování však podle CNBC otevřel potřebu zaškolení pilotů, která podle odborníků nemá obdobu.

Zkrácení letových řádů během pandemie způsobilo, že piloti neabsolvovali minimální počet letů potřebných k udržení statusu pilota. Klasické školení může ale trvat i týdny, každoroční přeškolení trvá několik dní.

Návrat k cestování byl rychlejší, než se očekávalo.
Brian Terry, výkonný ředitel Deloitte

„Na této situaci je jedinečné to, že výpadek obchodu představuje pro podnik existenční hrozbu,“ říká Brian Terry, výkonný ředitel Deloitte. „Pak přišlo něco nečekaného – návrat k cestování byl rychlejší, než se očekávalo.“

Dostatečný počet pilotů je pro oživení leteckého provozu klíčový. Také ukáže, jak jsou aerolinky schopné na zvyšující se zájem o létání reagovat. Bouřky a nedostatek personálu letos zkomplikovaly provoz letadlům společností Southwest Airlines, American Airlines a dalších dopravců.

Nedostatek pilotů připravených k létání znamená, že letecké společnosti mají méně záloh. „Do léta vstoupily s velmi malou rezervou,“ řekl Casey Murray, prezident Asociace pilotů Southwest Airlines, která zastupuje její piloty.

Společnost Southwest nedávno uvedla, že nyní létá téměř stejně jako v létě roku 2019, což je více než u ostatních leteckých společností. V polovině června a začátkem července však musela kvůli špatnému počasí a problémům s technologiemi zrušit stovky letů.

Společnost American Airlines rovněž zvýšila počet letů a převáží více cestujících než konkurenční United Airlines a Delta Air Lines. Dopravce očekává, že výcvik pilotů dokončí do konce léta. Podle některých zdrojů však společnost výcviky urychlila, aby měla dostatek pilotů už do konce června.

Modlili jsme se, abychom museli v určitém okamžiku šlápnout na plyn. Teď se nám to daří a je to opravdu dobrý pocit.
Chip Long, viceprezident společnosti American Airlines pro letový provoz

„Modlili jsme se, abychom museli v určitém okamžiku šlápnout na plyn. Teď se nám to daří a je to opravdu dobrý pocit,“ řekl Chip Long, viceprezident společnosti American Airlines pro letový provoz. Dodal, že letecká společnost plánuje na simulátory najmout ještě více pilotů.

Minulý týden American Airlines začala cvičit nové piloty. Původně to měla v plánu už v březnu, ale kvůli pandemii musela výcviky zrušit. Podobné plány oznámily i další společnosti, což pro instruktory na simulátorech znamená práci na několik měsíců.

Kvůli nedostatku personálu musel dopravce American Airlines do poloviny července zkrátit svůj letový řád přibližně o jedno procento, tedy téměř o jeden tisíc letů.

Podle Dennise Tajera, mluvčího sdružení Allied Pilots Association, které zastupuje přibližně 15 tisíc pilotů, letecká společnost svůj letový plán přehnala.

Zato společnost Delta Airlines byla s přidáváním letů opatrnější. Už kolem Dne díkůvzdání musela spoustu letů zrušit právě kvůli nedostatku pilotů.

„Nechceme nic menšího, než aby Delta znovu získala pozici lídra v oboru, kterou měla před covidem,“ řekl Chris Riggins, mluvčí pobočky Delta Air Line Pilots Association. Podle odborů mají piloti již několik měsíců rekordní přesčasy.

Smartwings piloty má

V příštím roce chce Delta přijmout tisíc pilotů. Odmítla však sdělit, zda by letos v létě přidala více letů, kdyby měla k dispozici větší počet vyškolených pilotů.

United Airlines se vyhnuly některým problémům, které postihly ostatní dopravce. Stejně jako Delta se vrátily na trh s menší kapacitou. Její viceprezident pro letový provoz uvedl, že díky loňské dohodě s odbory pilotů zůstalo mnoho letců vyškolených a připravených létat, což dává dopravci výhodu oproti konkurenci.

Piloty zaškoluje také irská nízkonákladová společnost Ryanair. Noví zaměstnanci se však do letadel dostanou nejspíš až příští léto. Vzhledem k tomu, že chce dopravce využít oslabení ostatních aerolinek a upevnit svou pozici mezi lídry na trhu, hodlá přijmout až dva tisíce nových pilotů.

V českých aerolinkách Smartwings k podobné situaci nedošlo a nové piloty zatím nenabírá. „Společnost Smartwings má pilotů dostatek,“ uvedla tisková mluvčí Vladimíra Dufková.

Doporučované