Článek
Významný majetkový podíl ve firmě má převzít zbrojařská firma Omnipol, ovšem bez toho, aby v Aeru získala majoritu. „Omnipol má získat 49 procent akcií, 51procentní podíl by měla převzít maďarská státní společnost Arzenál,“ tvrdí zdroj z obranného průmyslu.
Arzenál vlastní maďarské ministerstvo obrany, firma vznikla jako hlavní dodavatel opravárenských a servisních služeb vojenské techniky, dnes má i silnou výrobní část a kromě armádního i civilní program. Její účast má Aeru přinést odbyt pro vojenská letadla, což byl tradičně hlavní pilíř vodochodské výroby.
Forbes.cz zase spekuluje, že těsnou většinu v Aeru má získat soukromý maďarský fond vedený lobbistou a finančníkem Andrásem Tomborem, který má blízko k vládní straně Fidesz Viktora Orbána.
Penta: Nic definitivního
Penta nechce spekulace, jež k dojednávanému obchodu mezi domácími zbrojaři kolují, potvrzovat ani vyvracet. „Netajíme, že je Aero na prodej. Jednání ale běží už dlouhou dobu, nic definitivně dohodnutého není,“ řekl Seznam Zprávám mluvčí Penty Ivo Mravinac.
Omnipol, přední český obchodník se zbrojní technikou vlastněný Richardem Hávou a jeho dvěma syny, svůj zájem o Aero opakovaně potvrdil. Detaily ale zatím sdělovat nechce. „V současnou chvíli probíhá jednání. Situaci proto nebudeme komentovat,“ uvedla pro Seznam Zprávy Marika Přinosilová, ředitelka marketingu a komunikace Omnipolu.
Pokud se prodej Aera podle očekávaného schématu uskuteční, bude to dobrá zpráva jak pro stoletou továrnu, jež patří k českému rodinnému stříbru, tak pro Pentu.
Nová letadla L-39 NG, jež mají navázat na slavnou vodochodskou tradici, se zatím nepodařilo prodat. A to i přesto, že nákup prvních čtyř strojů už dávno oznámil státní podnik LOM Praha, spadající pod Ministerstvo obrany. Další čtyři stroje má koupit západoafrický Senegal. Ani tento kontrakt se ale dosud nepodařilo dotáhnout do konce.
Trápení ve Vodochodech
Aero se už od roku 2017 potácí v červených číslech. Předloni vytvořilo téměř čtvrtmiliardovou provozní ztrátu, loňské výsledky zatím zveřejněny nejsou. „Audit ještě běží, výsledky zveřejníme až po jeho dokončení,“ říká mluvčí firmy Tobiáš Tvrdík.
Firma loni kvůli nutným nákladovým úsporám snížila stav o 350 zaměstnanců na dnešních zhruba 1350 lidí.
Aero finančně vyčerpal šestiletý vývoj nového letounu L-39 NG, který však zároveň provázelo rušení subdodavatelských zakázek pro zahraniční letecké firmy. Omezoval se tak byznys, který po převzetí Aera Pentou vodochodskou továrnu řadu let živil. Zároveň prudce rostly náklady kvůli vývojovému programu.
Penta loni na jaře v Aeru vyměnila italského ředitele Giuseppa Giorda, duchovního otce vývojového programu nové L-39, za krizového manažera Dietra Johna. A definitivně se rozhodla podniku zbavit.
Další rána: krize
Podle Tvrdíka se Aero letos dostalo po nákladových škrtech a zakázkových turbulencích na vzestupnou fázi, kterou teď ale zase pro změnu nabourala koronavirová krize.
„V letošním roce plánovalo Aero navýšit tržby až na dvojnásobek a vrátit se do černých čísel díky uzavřeným novým zakázkám na opravy letounů, nárůstu výroby na civilních programech a zahájení sériové výroby L-39 NG. Stejně jako téměř všechny firmy v leteckém průmyslu i Aero ale koronavirová krize zasáhla, a to zejména v oblasti komerčních programů, kde se v posledních měsících potýkáme s propadem dodávek o padesát procent,“ uvedl mluvčí.
Také zájem o letadla L-39 NG je podle Tvrdíka na trhu „enormní“. „Máme rozjednáno několik velmi slibných obchodních případů, kde se bavíme už o konkrétní podobě konfigurace letounů a podobně. U takovýchto obchodů je ovšem zvykem, že kontraktační jednání jsou dokončena až po certifikaci letounu a možnosti jeho ozkoušení zákazníkem,“ říká Tobiáš Tvrdík.
První už oznámené kontrakty na prodej L-39 NG jsou podle něj každopádně na dosah. „V dohledné době očekáváme dokončení prodeje prvních čtyř letounů společnosti LOM Praha. Kontrakt je hotový a dojednaný, čeká na schválení vládou ČR. Kontrakt se Senegalem je podepsaný, ovšem aby nabyl účinnosti, je potřeba finalizovat smlouvy o financování tohoto náročného zahraničního obchodu a k tomu stále ještě schází poslední krok. To se pochopitelně nyní komplikuje s ohledem na omezení cestování a s ohledem na další komplikace způsobené pandemií covid-19,“ tvrdí mluvčí Aera.
Zatím tedy ve Vodochodech stále pokračuje několikaleté trápení. Situaci neprospívalo mnohaměsíční jednání o prodeji a nejasná budoucnost. Pokud by se teď podle spekulací kolujících mezi zbrojaři dotáhlo do konce spojení s maďarskou státní zbrojovkou, šance na oživení firmy a uplatnění L-39 NG by se měly skokově zvýšit.
„Pokud se potvrdí vstup zahraničního partnera ze zbrojního průmyslu, bude to pro Aero rozhodně přínos,“ říká prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek. „Nejhorší období pro každou firmu je fáze, kdy se prodává. Kdyby se prodejní proces protahoval, Aero by to dál poškozovalo.“