Článek
Slovo „vyphotoshopovat“ se stalo již známým pojmem. Více či méně zdařilé úpravy fotek potkal snad již každý, ať už se jednalo o vtip, vylepšení modelky nebo zavádějící dezinformaci.
A právě firma stojící za programem, který se stal symbolem těchto úprav, se rozhodla jeho funkce rozšířit i o zpětnou kontrolu. Jde o první krok, který Adobe dělá na cestě za efektivnějším odhalováním úprav obrázků, videa, ale i dokumentů.
„Jsme velmi hrdí na to, jaký dopad se povedlo Photoshopu a dalším nástrojům od Adobe udělat po celém světě. Zároveň si však uvědomujeme etický dopad naší technologie,“ uvedla společnost na svém blogu s tím, že falešný obsah je vážný a stále naléhavější problém. Ve spolupráci s vědci z Kalifornské univerzity proto Adobe začalo vyvíjet program, který dokáže poznat, jestli došlo k úpravám digitálních informací.
Zaměřili se zejména na takzvaný „Liquify tool“, nástroj, který je oblíbený pro úpravu obličejů a zobrazovaných emocí. Vytvořili proto neuronovou síť, kterou naučili rozdíly rozpoznávat. Když poté nechali soupeřit lidské dobrovolníky a nový program, výsledky byly jednoznačné. Zatímco člověk měl úspěšnost průměrně okolo 53 %, umělá inteligence dokázala „podvod“ odhalit v 99 % případů.
Adobe také v příspěvku připomněla jeden z velkých nešvarů současné doby, rychlé sdílení emotivních informací bez jejich ověřování. „Představa kouzelného tlačítka, které by změny vrátilo zpátky, je na hony vzdálená realitě,“ uvedl v prohlášení jeden z vědců účastnících se projektu Richard Zhang.
„Žijeme však ve světě, kde je stále těžší věřit digitálním informacím, které přijímáme. Těším se však, až tuto oblast výzkumu hlouběji prozkoumám,“ dodává Zhang.