Článek
„Kontroly a normy jsou jasně dané jak zákonem, tak i zjednodušeně řečeno návodem k použití daného zařízení, a pokud se provádějí tak, jak mají, tak si myslím, že je minimální riziko toho, aby se něco takového stalo,“ říká Jiří Špetla, vedoucí provozu Lanové dráhy Sněžka.
Na mysli má tragédii, k níž došlo v neděli v italské obci Stresa, kde se zřítila kabina lanovky s 15 cestujícími. Lanovka vedla na vrch Mottarone, který je vyhledávaným výletním cílem kvůli vyhlídkám do okolí a zábavnímu parku pro děti. Při nehodě zahynulo 14 lidí.
Na Sněžce kontrolují pravidelně po roce a po půl roce. Konečným výstupem kontrol je pak revizní zpráva kontrolujícího technika. Kromě toho ještě musí lanovka projít provozní zkouškou předtím, než má být uvedena do provozu.
Typickým druhem bezpečnostní kontroly je tzv. defektoskopická kontrola, která se provádí na různých prvcích lanovky.
„U zavěšení kabin se musí zařízení rozebrat na součástky a ty se pak kontrolují rentgenem, to je defektoskopická kontrola. Zkoušek je spousta, například i v rámci podpěr,“ dodává Špetla.
U každého zařízení, které stojí delší dobu, se musí také dělat vizuální kontrola trasy. Trasu lanovky je v takovém případě třeba pěšky projít.
„V Itálii se jednalo o úplně jiný typ lanovky. Je to podobné, jako kdybychom srovnávali autobus s tramvají,“ komentuje událost Jiří Kolín, který má ve správě lanovou dráhu ve Špindlerově Mlýně.
Bezpečnostní opatření jsou stanovena výrobcem i legislativou. V EU všechny tyto kontroly probíhají velmi podobně. Jsou denní kontroly, které probíhají vizuálně v rámci vozů a stanic. Dále týdenní kontroly, které jsou hlubší. Jednou za měsíc vizuálně kontrolujeme lano, jestli není někde poškozené. Speciální kontroly také provádíme po bouřkách nebo silných větrech,” dodává.
Zřícené lanovce se podobá lanovka, jež jezdí v Liberci na Ještěd. „Ta lanovka, která spadla, měla stejný systém, jako máme my v Liberci, tedy dvoulanový. Jedno lano tam je nosné, po kterém lanovka jezdí jako po kolejnici, a druhé je tažné, které lanovku tahá. My máme ještě přítažné lano, které zajišťuje, aby lanovky byly vůči sobě v nějaké vzájemné poloze. Zároveň je na něm závaží, které napíná celou soustavu,“ vysvětluje provozovatel lanové dráhy na Ještěd Vladimír Štěpán.
U tažných a přítažných lan se příslušné kontroly provádí každé dva roky. V případě nosných lan každé tři roky. Zároveň se vždy šest měsíců po položení nového lana musí dělat již zmíněná defektoskopická kontrola. Veškeré technické zkoušky se však také odvíjejí od typu lanovky.
„Lano může mít třeba prasklý drátek. Vyhláška však stanovuje bližší kritéria, jako že to třeba nesmí být dva dráty vedle sebe. Krom toho se dělají komplexní měsíční kontroly a také čtrnáctidenní kontroly zakončení a uchycení lan. Tohle všechno je ukotveno v prováděcí vyhlášce 177 z roku 1995 k zákonu o drahách,“ říká Štěpán.
Podle dostupných informací byla tragédie v Itálii zapříčiněna pravděpodobně poruchou brzd. Firma Leitner, která vybavuje například i dráhu na Sněžce, ujišťovala, že lanovka byla pravidelně kontrolována. Dráha byla navíc v roce 2016 zcela rekonstruována.