Článek
Značný vzestup zájmu čerstvě vystudovaných učitelů o nástup do mateřských, základních i středních škol je zřejmě dán rostoucí atraktivitou profese, což vyplývá ze zvyšování výdajů na regionální školství. ČTK to dnes řekla mluvčí Západočeské univerzity Šárka Stará. Fakulta podle ní analyzuje uplatnění svých bývalých studentů dlouhodobě.
Mluvčí uvedla, že pro výuku budoucích učitelů je důležité to, že velká část studentů pracuje ve školství už v průběhu studia. Loni to bylo 78 procent ze všech absolventů učitelských programů na fakultě. Tito studenti pak v naprosté většině po úspěšných obhajobách a státních závěrečných zkouškách zůstávají na školách, kde už v průběhu studia učí, řekla.
„Trend, kdy studenti po dohodě s řediteli spolupracují se školami už v době studia, sledujeme delší dobu. O studenty některých aprobací je velký zájem. Fakulta na to reaguje jednak silným důrazem na reflexi pedagogických praxí, ale také inovací studijních programů, kdy se snažíme, aby příprava budoucích učitelů co nejvíce zohledňovala potřeby vzdělávací praxe,“ řekl děkan Pavel Mentlík. Studenti, kteří jsou ve škole v kontaktu s žáky i několikrát týdně, při studiu důrazně vyžadují to, co při výkonu své profese využijí.
Podle děkana jsou v ČR regiony, kde je velký nedostatek učitelů. Fakulta připravuje budoucí učitele dominantně pro Plzeňský kraj, kde v roce 2020 začalo ve školách pracovat 60 procent absolventů. Výrazně přispívá také k řešení nedostatku učitelů ve Středočeském kraji, kam zamířilo 16 procent absolventů, a kraji Karlovarském, kde jich k výkonu učitelské profese nastoupilo 13 procent. U Středočeského kraje je podle Mentlíka nedostatek učitelů zřejmě dán velkou nabídkou atraktivních pracovních pozic pro vysokoškoláky v Praze. „Karlovarský kraj je dlouhodobě postižen nedostatkem učitelů nejhůře. Příčinou může být periferní poloha a výrazné strukturální postižení,“ dodal.
Letošní zájemci o studium na plzeňské fakultě pedagogické, kde je aktuálně přes 2300 studentů, se mohou hlásit do 30. dubna. Přijímací zkoušky budou u velké části oborů a programů on-line.