Článek
859 tisíc řidičů letos, a dokonce rovný milion příští rok, čeká výměna řidičáků. Oproti slibům ministerstva dopravy to bude minimálně pro tento rok klasická „frontová“ záležitost.
Ministerstvo dopravy totiž loni v říjnu slibovalo, že by se v roce 2020 mohlo žádat o vydání řidičského oprávnění elektronicky. V první řadě mělo jít o ty řidiče, kterým pouze vyprší doba platnosti plastové kartičky, což je 80 procent všech vydávaných „řidičáků“. Ani tyto případy ale zatím nepůjde vyřešit po internetu.
Na dotaz Seznam Zpráv ministerstvo uvedlo, že s digitalizací počítá nejdříve v roce 2021. A na většinu základních funkcí, jako je zaslání fotografie v digitální podobě, můžete rovnou zapomenout.
Jak to tedy s výměnou dokladu o tom, že umíme řídit, je?
O výměnu řidičského průkazu lze požádat nejdříve tři měsíce před vypršením jeho platnosti. Není ale dobré příliš otálet, úřad má na vyřízení lhůtu 20 dnů. Pokud se navíc chcete vyhnout největším frontám, poslouží online rezervace u příslušného úřadu na konkrétní datum a čas. Termíny jsou ale zpravidla na několik týdnů dopředu zcela plné.
Pro porovnání. O výměnu občanského průkazu mohou lidé už nyní požádat online pomocí datové schránky. U řidičského průkazu se dosud o žádné digitalizaci mluvit nedá. Úřad například neumí ani sám zjistit, zda žadatel o výměnu už platný řidičský průkaz vlastní. Řidič ho musí spolu s dalším dokladem totožnosti přinést přímo na úřad obce s rozšířenou působností, v Praze nebo v Brně je to potom pouze jediné pracoviště.
Pas nebo občanský průkaz si občané mohou následně za malý poplatek vyzvednout na jiném úřadě, třeba v místě svého bydliště. U řidičských průkazů, které spadají do agendy ministerstva dopravy, to ale možné není. A podle mluvčího ministerstva Františka Jemelky to nebude možné ani po plánované digitalizaci.
„Ve smyslu zákona o silničním provozu je oprávněným úřadem k vydání řidičského průkazu obec s rozšířenou působností, se změnou se v tomto ohledu mimo jiné z důvodu finanční náročnosti nepočítá,“ uvedl Jemelka pro Seznam Zprávy.
Řidiče tak čeká druhá fronta na úřadě. Podle ministerstva by se časem, nikoliv v první fázi v roce 2021, mohly průkazy posílat poštou. Tímto způsobem například už nyní pražský magistrát rozesílá kartu Lítačka, tedy dlouhodobý kupón na městskou hromadnou dopravu.
„S odesíláním hotového dokladu poštou žadateli počítá projekt v návazných fázích,“ uvedl Jemelka.
Chystaná první fáze digitalizace má tedy řidičům ušetřit ten první ze dvou výletů za úředníky, ani to ale nebude jednoduché. K podání online žádosti budou muset řidiči vlastnit občanský průkaz s elektronickým čipem a příslušnou čtečku nebo datovou schránku.
Stále ale bude záležet na tom, zda úřad sežene aktuální fotku řidiče z databáze ministerstva vnitra. V opačném případě žadatel bude muset i tak přijít na úřad, kde ho úředník vyfotí. Při podání žádosti o občanský průkaz je možné poslat fotku elektronicky, u řidičského průkazu to ale ani po plánované první fázi digitalizace možné nebude.
„Prozatím nikoliv, zejména z důvodu homogenity nahraných dat (stávající fotografie v registrech státu splňují určitý minimální standard – důležité zejména s ohledem na výrobu a následnou kontrolu dokladů),” tvrdí Jemelka.
Pravidla pro dokladové fotografie jsou přitom jednoduchá. Člověk se musí vyfotit zepředu, před bílým, světlešedým či světlemodrým pozadím. Na fotce musí být celá hlava a část ramen, což se dá zvládnout s jakýmkoliv chytrým telefonem.
Ministerstvo dopravy může k digitalizaci využít peníze ze zhruba dvou miliard korun, které vyčlenilo v rámci investičního Programu 2020+. Ten by měl plnit jednotlivé body národní strategie, jako jsou „Vyšší inovační výkonnost firem“, „Zvýšení ekonomických přínosů veřejného výzkumu“ a především pak „Rozvoj eGovernmentu a eBusinessu pro zvýšení konkurenceschopnosti“.
Program 2020+ má mimo jiné podpořit vývoj autonomních vozidel nebo družicové navigace. Kdy ale bude možné požádat online o výměnu řidičského průkazu a kolik to bude stát?
„Stávající harmonogram počítá vzhledem k náročnosti projektu a potřebě legislativních změn s realizací první fáze v průběhu roku 2021,“ uvedl mluvčí ministerstva. „Pro realizaci je třeba upravit informační systém Centrální registr řidičů a rovněž připravit rozhraní/portál, kde bude docházet k podání žádosti – jedná se o dvě nejvýznamnější položky, kdy se náklady budou pohybovat v řádu milionů korun. Přesnější odhady dosud nejsou kvantifikovány,“ dodal.