Článek
Zatímco v roce 2016 jezdilo po Praze zhruba 6,5 tisíce taxikářů, dnes je jich už 11,5 tisíce. „Od prvního července 2018 do dnešního dne jsme vydali celkem 6 856 oprávnění řidiče taxislužby,“ potvrzuje Tadeáš Provazník z Magistrátu hlavního města Prahy s tím, že některé licence byly zcela nové, jiné obnovené.
Všichni se neuživí
Zvyšující se počet taxikářů je podle spoluzakladatele společnosti Liftago Ondřeje Krátkého problém. „Těžko odpovídat na otázku, kolik řidičů se může uživit, rozhodně je to ale méně, než je současný počet,“ říká. Jak dodává, v tuto chvíli má Praha nadbytek řidičů a to znamená nejenom ucpané město, ale i další rizika.
„Takoví řidiči si nevydělají a budou je nahrazovat lidé, kteří zpravidla nenesou náklady, jež místní řidič nést musí,“ říká Krátký. Vysvětluje, že u řidičů cizí národnosti nelze prověřit trestní minulost ani to, zda mají řidičák a platí tady potřebné poplatky. Zhruba dva tisíce z nově registrovaných pražských taxikářů přitom jsou podle Krátkého cizinci.
Vyhoštěný taxikář
Dokládá to i pozměňovací návrh k novele zákona o silniční dopravě, který ve Sněmovně předložil Pirát Jakub Michálek. V něm stojí, že jen od května 2018 do května 2019 vydal dopravní úřad hlavního města Prahy celkem 5 728 oprávnění řidiče taxislužby, z toho 1 164 oprávnění občanům z takzvaných třetích zemí – tedy Ukrajiny, Tádžikistánu, Uzbekistánu, Turkmenistánu či Kazachstánu.
„O nutnosti pracovní povolení kontrolovat svědčí i skutečnost, že při 13 kontrolách mobilních aplikací uskutečněných Magistrátem hlavního města Prahy ve spolupráci s Cizineckou policií bylo šest řidičů Cizineckou policií zajištěno a přímo z místa kontroly odvezeno k řízení o vyhoštění,“ stojí v návrhu.
Krátký upozorňuje na to, že obvyklou praxí některých taxislužeb je registrované profily dále pronajímat, aby se na ně svezl někdo, kdo zkoušku neudělal. „Mám důkazy, že se to děje. Stačí se podívat na recenze zákazníků některých služeb. Často si stěžují, že jim přijel jiný řidič, než se jim ukazoval v aplikaci,“ tvrdí.
Místo metra taxík
Vysoký počet taxikářů na druhou stranu nahrává zákazníkům. Čekací doba a zároveň i cena se snižují. „Pokud má být člověk odpovědný vůči státu, kde podniká, pak to takto levně nejde. Alespoň ne dlouhodobě,“ varuje Krátký, podle kterého je tu i další riziko. „Stejně jako Airbnb vylidňuje města, když máte příliš řidičů levné služby, najednou taxík začíná konkurovat MHD. To má špatný dopad na strukturu veřejné dopravy ve městě.“