Článek
Od prosince loňského roku funguje v Česku elektronická dálniční známka a od začátku letošního února už žádná z původních papírových známek neplatí. Policie a celníci by ve čtvrtek měli společně oznámit, nakolik jsou Češi na dálnicích poctiví a kolik bylo odhaleno neplatičů.
Právě v posledních únorových dnech kontroly výrazně zesílily.
Zatím neoficiální informace naznačují, že řidičů, kteří jezdí po dálnicích bez placení, není více než jich bylo v éře papíru. Při větším počtu kontrol bylo zaznamenáno méně přestupků.
Například celní správa za období od 1. ledna do 21. února (včetně) odhalila 1 641 přestupků a udělila pokuty za 1,9 milionu korun. „Jedenáct případů bylo poté postoupeno do správního řízení,“ uvedla mluvčí Generálního ředitelství cel Ivana Kurková.
Jak se však přechod k e-vinětám skutečně vyplatil, se ukáže až v delším časovém úseku.
32 míst, kde vás mohou chytit
Policisté a celníci odhalují neplatiče dvěma způsoby. Buď přímo z vozidla, kdy mobilní kamera propojená se speciálním tabletem snímá SPZ projíždějících vozidel přes čelní sklo.
A potom je tu druhá varianta, že se policista nebo celník na dálku (z auta) připojí k některé ze stacionárních kamer, které jsou upevněny na ocelových rámech nad dálnicí. Jde o 32 někdejších mýtných bran, které zbyly po starém mýtném systému firmy Kapsch.
Když stacionární kamera zaznamená průjezd neplatiče, policistovi nebo celníkovi, který parkuje obvykle opodál, zabliká na displeji červená barva. Poté vyrazí na „stíhací jízdu“, vůz zastaví a vyměří pokutu.
Redakce Seznam Zprávy nyní zná i přesná místa, kde je třeba s těmito situacemi počítat. Prostudovat to můžete v následující mapě.
Podle zákona o svobodném přístupu k informacím si totiž Seznam Zprávy u Státního fondu dopravní infrastruktury vyžádaly úplný seznam všech 32 kontrolních bodů. Fond soupisku poskytl i s GPS souřadnicemi.
Kupříkladu na „mladoboleslavské“ dálnici D10 jsou kamery na dvou místech – u Benátek nad Jizerou a u Mnichova Hradiště. Na dálnici D5 směrem na Rozvadov jsou u Rudné, Mýta a poté u Stříbra. Na „strakonické“ D4 je jenom jedna kontrola u Řitky. Obdobné je to na dálnicích D6 a D7. Nejvíc kontrolních bodů je přirozeně na nejdelší dálnici D1.
Jak ten který způsob kontroly využívají, by měli policisté prozradit ve čtvrtek, avšak podle neoficiálních informací to mají rozloženo rovnoměrně mezi stacionární i mobilní kamery. Tudíž ani ten z řidičů, který zná umístění stacionárních kamer, si nemůže být jistý, že ho neodhalí právě hlídka vybavená mobilní technikou.
Do budoucna se nicméně počítá s tím, že hlavní slovo převezmou právě stacionární kamery. I v Česku by se totiž měl systém kontroly a pokutování plně zautomatizovat. Podobně jako třeba na Slovensku. Zatím to z legislativních důvodů není možné. Jak už Seznam Zprávy dříve informovaly, bude třeba nejdříve vyřešit, jak ulevit od placení vozům, které přepravují osoby s handicapem.
Tržby podle plánu
Počet dosud zakoupených e-vinět se už blíží ke dvěma milionům. Do úterní půlnoci to dle sdělení státní firmy Cendis, která systém provozuje, bylo přesně 1 932 957 kusů.
V absolutní většině jde o známky roční, v menší míře desetidenní, nejmenší zájem je o třicetidenní.
Stát z prodeje zatím utržil 2,653 miliardy korun. Podle Jan Paroubka, šéfa firmy Cendis, jsou dosažené výnosy téměř shodné s tím, jak si ještě v prosinci naplánovali.
„Očekávali jsme, že do konce ledna utržíme 2 miliardy korun a do konce února 2,7 miliardy,“ poznamenal Paroubek.
Celkově za celý rok by se výnos měl blížit k šesti miliardám, ale bude velmi záležet i na tom, jakou podobu bude mít letní turistická sezóna, nakolik přes Česko budou jezdit turisté. Právě zahraniční návštěvníci obvykle kupují ve velkém desetidenní známky. Roční výnos z těchto známek býval zhruba stejný jako u známek ročních.
V následující tabulce ještě přinášíme seznam stacionárních kamer s GPS souřadnicemi.