Článek
Letiště počítají ztráty. Přesný odhad situace je ale velmi obtížný. „Historicky nemáme žádný precedens. Jedinou podobnou situací byla epidemie SARS, která podobně jako koronavirus dorazila z asijskopacifického regionu. Tehdy ztráty letectví činily okolo sedmi miliard dolarů. Dnes už víme, že ztráty spojené s koronavirem budou dosahovat devětadvaceti miliard dolarů, a to pouze za předpokladu, že se šíření dokáže zastavit,“ říká Kateřina Urbanová.
Koronavirus v Itálii zabil prozatím dvanáct lidí a přes čtyři stovky jich onemocněly. Evropských zemí, které hlásí nakažené, neustále přibývá. Šest Čechů pak skončilo v karanténě na kanárském ostrově Tenerife.
Aerolinky i světová letiště zavádějí potřebná opatření, aby zabránily dalšímu šíření viru. „Třeba Lufthansa přestává nabírat nové zaměstnance a těm současným nabízí dovolenou. Na zemi má třináct letadel a ještě minimálně měsíc nebude létat do Číny, což aerolinku samozřejmě stojí spoustu peněz,“ vysvětluje Urbanová.
„Je moc dobře, že Letiště Praha jako vůbec první reagovalo na situaci v Itálii. Spojení se zemí samozřejmě pokračuje, letiště ale zřídilo speciální příletové gaty pro lidi z Itálie a zvýšilo hygienická opatření,“ říká. „Pokud se ale virus rozšíří třeba na Dálném východě nebo v Africe, bojím se, aby místní letiště dokázala taková opatření zavádět,“ dodává.
Na celý rozhovor s Kateřinou Urbanovou se podívejte nahoře ve videu.