Článek
Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.
Je to jediná změna v chystané reformě výuky, která vyvolala reálný protest. Ani cizí jazyky, ani matematika, nejslyšitelnější odpor se strhl nad změnami ve výtvarné a hudební výchově. Je tak hlasitý, že doléhá jak k Ministerstvu školství, tak k Poslanecké sněmovně a Senátu.
A to nejen obrazně, protestující se sešli na pražském Malostranském náměstí, přesně mezi sídly všech tří zmíněných institucí. Když se rozezvučí bubny a zazní sbor, tak projednou přehluší i zvuk projíždějících tramvají a vozidel.
18 minut nestačí
„Pokračuje tak destrukce a minimalizace výchov,“ říká k ministerské reformě Milan Motl, předseda Asociace učitelů hudební výchovy, která protest organizuje.
„V naší oblasti umění se má do prostoru dvou vyučovacích hodin nově vejít pět uměleckých oborů,“ dodává.
Tedy podle protestujících 18 minut pro každý z oborů zařazených pod vzdělávací oblast Umění a kultura – hudební, dramatická, taneční, výtvarná a filmová výchova.

„Kdo škrtá výtvarku a hudebku, škrtá budoucnost dětí,“ píše se na jednom z transparentů.
„18 minut je méně než velká přestávka,“ říká ve vzkazu zpěvák Ondřej Ruml, který protest rovněž podpořil.
Během happeningu, který proto nese název „18 minut nestačí!“, vystupují sbory, umělci hrají na hudební nástroje, tancuje se, k tomu jsou tady i výtvarné performance. Vskutku kreativní demonstrace oproti těm, na které je člověk běžně zvyklý, kde se vyskytne maximálně pár zajímavých transparentů.
MŠMT: Hudebka a výtvarka zůstává
Ale proti čemu se vlastně protestuje. Národní pedagogický institut, který spadá pod Ministerstvo školství, připravil reformu, podle které se bude nově učit na všech českých školách. V plánu je zavést změny povinně od září 2027.
Pro angličtinu to znamená třeba rozšíření výuky od prvního ročníku, pro matematiku těžší učivo a v případě hudební a výtvarné výchovy právě rozšíření o další oblasti umění – taneční, dramatickou a filmovou výchovu.
Asociace učitelů hudební výchovy, která protest pořádá, s tím nesouhlasí. A žádá, aby došlo k přepracování změn. Podle protestujících jinak dojde k rozboření fungující struktury oborů a omezení již tak nedostatečné časové dotace.

Podle protestujících je o to smutnější, že změny přicházejí v době, kdy vede Ministerstvo školství muzikolog.
„Školám nikdo nebrání, aby ponechaly klasickou hudební a výtvarnou výchovu ve všech nebo některých ročnících,“ oponoval ale tomuto pohledu Michal Černý, ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání Ministerstva školství, když před dvěma týdny představoval reformu výuky pražským ředitelům a učitelům.
Školy podle něj musí pouze zajistit, aby žáci splnili v pátém a devátém ročníku všechny státem povinné výstupy. Například pro obor Výtvarná a filmová výchova jich je devět. Podle jednoho z nich má například deváťák ostatním představit konkrétní filmové dílo a zdůvodnit, v čem spatřuje jeho význam.
Tenhle kus výuky se podle Ministerstva školství může zařadit ale klidně do občanské výchovy, pokud se to tak škole bude více hodit. A výtvarná výchova může zůstat beze změny.
„Dramatická výchova může být zase součástí literatury v češtině,“ dodal Kamil Ubr z Národního pedagogického institutu, pod který příprava celé reformy spadala.
Kritici připravovaných změn ale nesouhlasí nejen s konkrétním provedením, ale i způsobem, jakým se změna připravila.
„Upeklo si to pár lidí a myslí si, že je to takhle nejlepší. Tímto způsobem se ale žádná změna dělat nedá,“ říká prorektorka Univerzity Karlovy pro studijní záležitosti Markéta Martínková, která přišla protest rovněž podpořit.