Článek
Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.
Americká cla znovu mění pravidla hry. Tentokrát přímo v sektoru, který tvoří základ české ekonomiky. Je poměrně jasné, že nás nyní čeká určitá vlna paniky. Jako vždy je ale důležité zachovat chladnou hlavu a nejprve se podívat, kde český automobilový průmysl přesně stojí, jaké trumfy má v rukou a podle toho si racionálně říct, kudy se v tak nestabilním světě vydat. Do Ameriky totiž cesta vede i přes rozbouřené moře.
Ten, kdo se adaptuje rychle, může ze změny těžit víc než dřív. Otevírá se prostor pro nové aliance, nové trhy i nové technologie. A Česko má šanci být u toho.
Propojeně, autonomně, sdíleně a elektricky
Zatímco cla mohou krátkodobě narušit zavedené trasy dodavatelských řetězců, dlouhodobý vývoj v automobilovém průmyslu ukazuje jiným směrem: k technologiím, které mění samotný smysl mobility. Zkratka CASE, tedy propojené, autonomní, sdílené a elektrické technologie, představuje čtyři pilíře této proměny. A právě v nich má střední Evropa co nabídnout.
Jde o jednoznačné lákadlo pro globální hráče na poli investic do automobilového průmyslu. Ona proslulá cesta „z montovny do mozkovny“ vede přes poměrně nepopulární fakt, že výroba samotných vozů se přirozeně sníží s tím, jak se pozornost přesune k samotným technologiím.
Všichni například víme, že Nizozemsko není zrovna světovým výrobcem mikročipů. Je však světovou jedničkou v technologii a výrobě zařízení, která mikročipy produkují, a to díky společnosti ASML.
Tohle je možné nastínění stylu, kterým se i Česko může vydat. Auta se zde stále mohou vyrábět, i když už nikdo nejspíš moc nepochybuje, že se bude jednat jen o pole elektromobility. V lednu 2025 dominovala českému trhu s elektrovozy Škoda Auto s modely Enyaq a nově Elroq.
Ty míří do dostupnějších segmentů. To je jasný signál, že elektromobilita není jen globální trend, ale i domácí příležitost a šance stát se klíčovým článkem v evropských dodavatelských řetězcích. A nezapomínejme, že poptávka po amerických Teslách klesla od začátku roku v Evropě o 45 %. Příležitosti zde jsou.
Česko může nabídnout především bezpečnost
S tím, jak se automobilový průmysl proměňuje v digitální ekosystém, kde vozidla fungují jako datová centra na kolech, roste tlak na zabezpečení každého článku řetězce. Kybernetická bezpečnost už dávno není jen otázkou IT oddělení! Stává se integrální součástí návrhu, výroby i provozu vozidel. A právě zde má Česko co nabídnout.
V tuzemsku působí desítky technologických firem, které se specializují na zabezpečení dat, integraci bezpečnostních protokolů a testování softwaru pro kritické systémy. Vedle globálních hráčů tu rostou i agilní střední firmy s know-how, které jim umožňuje reagovat rychle a navrhovat řešení na míru. Zkušenosti ze spolupráce s automobilkami, ale i s finančním nebo zdravotnickým sektorem se dají přenést právě do oblasti automotive.
Zvyšující se nároky na bezpečnostní standardy tak otevírají prostor pro české a slovenské technologické firmy. A to nejen jako dodavatele komponent, ale jako expertní partnery schopné zajistit, že vozidla budou chráněna před zneužitím, útoky nebo únikem dat.
Kyberbezpečnost v automobilovém sektoru tak není jen o prevenci hrozeb, ale i o budování důvěry. A důvěra je v dodavatelských řetězcích to nejcennější. O to víc v tak strašlivě rozbouřeném světě, ve kterém může být Česko majákem nejen pro Evropu, ale i pro svět.
Nová mapa světa, nová role pro Česko
Geopolitické posuny, jako je návrat amerických cel nebo nově vznikající obchodní dohody mezi Evropskou unií a Latinskou Amerikou, výrazně přepisují mapu světového obchodu. Co ještě před pár lety vypadalo jako pevně dané toky výroby a exportu, se dnes mění s každou novou krizí či rozhodnutím velmocí. A právě v této dynamice se rodí příležitosti pro ty, kdo jsou schopní se přizpůsobit.
Firmy po celém světě hledají nové partnery. Hledají bezpečné, stabilní a technologicky spolehlivé dodavatele. Česko může nabídnout přesně to. Jsme součástí evropského trhu, máme kvalitní odborníky, hlubokou výrobní tradici i rychle rostoucí inovační potenciál. Na kyberbezpečnost jsme, jak se říká, machři.
Ale to samo o sobě nestačí. Nová éra bude patřit těm, kteří dokážou myslet strategicky. Znamená to diverzifikovat obchodní partnery, investovat do vlastního technologického rozvoje a mít odvahu měnit zažité modely dřív, než nás k tomu donutí okolnosti.
Automotive sektor v našem regionu má výbornou výchozí pozici. Ale udržet si ji (a hlavně posílit!) zvládneme, jen pokud se nepřizpůsobíme až na poslední chvíli. Svět se mění. My musíme také, abychom nezůstali jen v roli tichého dodavatele na periferní trhy. Diverzifikace je cesta, inovace je způsob dopravy po ní a řízení rizik jsou naše bezpečnostní pásy. Jinak daleko nedojedeme.